ForskningsrådetForskningsrådet

Flukt, fylla og farlige bakterier

I morgen går startskuddet for Forskningsdagene. Årets festivaltema er grenser, og publikum kan glede seg til tolv dager med over 1000 varierte og spennende arrangementer over hele landet.

Foto: Bård Gudim, Forskningsdagene

Fra 21. september til 2. oktober drar vi forskere ut av kontorene sine, så folk kan treffe dem på kjøpesentre, busser, tog, i kantiner, på scener, kafeer, puber, torg og gater rundt omkring i Norge.

Under Forskningsdagene kan publikum lytte til foredrag, overvære debatter, se filmer og mye, mye mer. I løpet av disse dagene får alle mulighet til å diskutere små og store spørsmål med fagfolk, og målet er at flest mulig skal bli engasjert av grensesprengende forskning.

Forskningsdagene åpner med en debatt om innvandring på Edderkoppen i Oslo onsdag ettermiddag. Ledende forskere og samfunnsaktører skal blant annet diskutere hvor grensen går for innvandring, og hvordan det flerkulturelle Norge vil utvikle seg over tid.

Utover festivalen vil en rekke andre spørsmål som på ulike måter handler om grenser tas opp til debatt. Er det tabu å være vanlig i sosiale medier? Hvordan er det å være polsk i Norge? Hva betyr nabolagsgrenser i en by som Oslo? Hvor går grensen mellom syk og frisk? Hvorfor drikker noen seg overstadig beruset gang på gang? Er det noen grenser for hva en amerikansk president kan gjøre? Og hva skjer når stadig flere bakterier blir resistente mot antibiotika?

Finn ditt lokale festivalprogram på forskningsdagene.no.

Sidsel Flock Bachmann, Forskningsdagenes sekretariat, tlf. 97755566

Forskningsdagene

• 21. september – 2. oktober 2016
  • Arrangeres for 22. gang