FLOKK

FLOKK kjøper Sveitsisk konkurrent

14.7.2017 07:45 | FLOKK

Kontormøbelprodusenten Flokk, tidligere Scandinavian Business Seating, kjøper Giroflex - en av sine største konkurrenter i Mellom-Europa. Det sammenslåtte konsernet vil bli den klart største og ledende aktøren i markedet for kontorstoler og møblering av arbeidsplassen i Skandinavia og Nord-Europa.

Flokk, tidligere Scandinavian Business Seating, kjøper alle aksjene i Giroflex AG med datterselskaper. Giroflex er en sveitsisk kvalitetsprodusent av ergonomiske kontorstoler. Selskapet står spesielt sterkt i Sveits, Tyskland og andre tysktalende markeder.

– Vi er svært stolte over å kunne ønske Giroflex velkommen inn i Flokk familien. Når Giroflex nå blir en del av laget, tar vi et stort nytt steg på vei mot vår globale ambisjon, sier CEO Lars I. Røiri i Flokk.

2017 har vært at aktivt år for Flokk, med kjøp av den svenske kontorstorprodusenten Malmstolen og innlemmelsen av Offecct, en markedsledende produsent av lounge og miljømøbler. Med kjøpet av Giroflex fortsetter Flokk å konsolidere en fragmentert bransje som er vanskelig å navigere i for kundene.

– Vi ønsker å vokse videre både organisk og gjennom oppkjøp, forteller Røiri.
Vår historiske forankring i Skandinavia er sterk og vi tror vår filosofi om ergonomisk design og møbler som inspirerer til arbeidet, er noe som treffer mennesker i hele verden, forteller en entusiastisk Røiri.

Flokk ønsker å ha en ledende posisjon i de markeder selskapet opererer. Kjøpet av Giroflex løfter konsernet rett inn i en slik posisjon i både Sveits, Nederland og Belgia. Samtidig har selskapet fra tidligere en markedsledende rolle i Skandinavia.

– Flokk er i dag den største produsenten av kontorstoler i Europa, og i denne bransjen som andre spiller størrelse og volum en rolle, sier Lars I. Røiri.
Den posisjonen Giroflex har i de tysktalende landene, gir oss en unik mulighet til å bygge ytterligere tilstedeværelse i Europa.

Giroflex’ sterke merkevare og utvalg av ergonomiske stoler passer godt inn i Flokk sitt øvrige sortiment. Begge selskapers produkter er kjennetegnet av høy kvalitet, godt design og holdbarhet.

– Salget til Flokk åpner nye dører for Giroflex. Som del av et større konsern med stort nettverk, flinke folk og den nyeste teknologien får vi de beste forutsetninger for å styrke og utvikle merkevaren Giroflex internasjonalt, sier Frank Forster, CEO i Giroflex.

– Nå gleder vi oss til å sett oss ned med menneskene i Flokk for å utveksle ideer og kunnskap om produktutvikling og design, avslutter Forster.

I 2016 sto Sveits, Tyskland, Belgia og Nederland for nesten 90 prosent av Giroflex’ samlede salg på 41 millioner euro. Selskapets hovedkontor og produksjonsanlegg, som utgjør ca. 25 000 kvadratmeter bygningsflate, ligger i Koblenz, på grensen mellom Sveits og Tyskland og har i overkant av 100 ansatte.

– I Flokk er vi veldig opptatt av at veksten også skal være lønnsom og finansieres uten store gjeldsopptak. Vi er trygge på at vi har kompetansen og erfaringen som skal til for å sikre at kjøpet av Giroflex også gir gevinst, mener Røiri.

Selskapet venter å kunne høste betydelige synergier fremover ved optimalisering og forbedring av innkjøp og produktutvikling, foruten koordinering av salg- og markedsarbeidet.

Flokk, eier også merkevarene HÅG, RH, BMA, RBM, foruten de nylig oppkjøpte merkenavnene Malmstolen og Offecct. Varemerket Giroflex vil videreføres og innlemmes i konsernets portefølje av kvalitets merkenavn.

For mer informasjon, kontakt:

Lars I. Røiri, CEO, Flokk
E-post: lars.roiri@flokk.com, mobil +47 911 79 067

Frank Forster, CEO Giroflex AG
E-post: frank.forster@giroflex.ch, mobil +41 79 597 51 38

Om Flokk
Flokk er et internasjonalt selskap som designer og utvikler kontormøbler. Konsernet eier de seks merkevarene HÅG, RH, BMA, RBM, Malmstolen og Offecct. Produktene distribueres globalt – direkte og gjennom forhandlere. Hovedkvarteret ligger i Oslo, med produksjonssteder på Røros i Norge, samt Nässjö, Hunnebostrand og Tibro i Sverige, samt Zwolle i Nederland. Flokk hadde i 2016 inntekter på NOK 1.3 milliarder og 546 ansatte, som alle arbeider for visjonen «Inspire great work». Flokk har siden oktober 2014 vært eiet av private equity-selskapet Triton.

Om Giroflex
Giroflex er en sveitsisk kvalitetsprodusent av ergonomiske kontorstoler. Selskapet har sin opprinnelse i Sveits i 1870 årene. Selskapet er markedsleder i Sveits, og med sterke posisjoner i Tyskland, Belgia og Nederland. Selskapets hovedkontor og produksjonsanlegg på ca. 25 000 kvadratmeter ligger i Koblenz, på grensen mellom Sveits og Tyskland og har i overkant av 100 ansatte.

Om FLOKK

FLOKK
Fridtjof Nansens vei 12

+47 22 59 59 00http://www.sbseating.no

Følg saker fra FLOKK

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra FLOKK på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra FLOKK