Flest skal ha sommerferie hjemme: Doblet salg av produkter til hus, hjem og hage
– Den voldsomme veksten vi har sett innenfor netthandelen spesielt innenfor denne kategorien tyder på at nordmenn i år i langt større grad rigger seg for en sommerferie hjemme. Da skal det være maksimalt koselig på verandaen eller i hagen og vi unner oss dyrere produkter med ferie- og skattepenger som vi ellers ville brukt på en sydentur, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Statistikk fra Klarnas norske nettbutikker viser at segmentet hus, hjem og hage i perioden 1. april til 17. mai har økt med hele 107 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
I en fersk representativ undersøkelse de har gjennomført oppgir hele 52 prosent av de spurte som har sommerferie, at de for det meste skal være hjemme i år. De fleste som skal feriere hjemme er innbyggerne i Innlandet og Viken (57 prosent). Den laveste andelen er i Oslo (41 prosent.)
190 prosent økning i salg av boblebad og pizzaovner
En av dem som har merket den kraftige økningen i nettsalget under koronaperioden er mspa.no. De er Norges største leverandør av boblebad og kjenner daglig på at nordmenn som planlegger å feriere i egen hage i sommer, ønsker å unne seg litt ekstra.
I april i år hadde de en omsetningsøkning på 190 prosent sammenlignet med april i fjor, fra 6,2 millioner til hele 18 millioner kroner.
– I år skal hele Norge feriere hjemme og vi har hatt en eventyrlig vekst, både i april, men også i året så langt. Vi har spesialisert oss på oppblåsbare boblebad, men selger også mye italienske utedusjer og pizzaovner, sier Norges ukronede boblebadkonge, Hugo Grimsrud hos mspa.no.
Flest tror på bedre eller uendret privatøkonomi det neste halvåret
Ifølge Klarnas undersøkelse mener hele syv av ti at økonomien deres det neste halvåret vil være bedre eller like bra som den er nå.
– Når den årlige sydenturen, festivaler og lignende for mange ikke kan gjennomføres som vanlig, samtidig som inntekten er noenlunde lik, er det helt tydelig at en større andel enn vanlig går med til innkjøp av produkter som de kanskje ellers ikke ville ha prioritert, sier Elvestad.
Selv om Klarnas undersøkelse viser at flertallet ser for seg sommerferie hjemme, er det også flere som planlegger å feriere i eget land. Mens 28 prosent ønsker å tilbringe det meste av sommerferien på en hytte eller ferieleilighet, planlegger 15 prosent en bilferie. 1 av 10 skal feriere i skog og mark i telt eller lignende.
– Nettsalget innenfor segmentet sport og fritid har vært jevnt økende siden koronatiltakene ble innført. Det er nok mange som i år legger seg i en av de svært populære hengekøyene eller slår opp telt med familien i skogen eller ved sjøen for første gang, sier Klarnas markedsdirektør Thomas Elvestad.
Kontakter
Hugo Grimsrud, daglig leder mspa.no
hugo@mspa.no
+47 913 77 227
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom