Flest menn i frivilligheten? Vi spør alle – og kvinnene svarer ja!

Det å spørre folk er fortsatt den viktigste rekrutteringskanalen for frivilligheten, og når man spør folk blir det gjerne til at man spør noen man kjenner eller noen som ligner litt på en selv. Dette kan bidra til å opprettholde homogene, lite mangfoldige miljøer som kan virke lukkede.

Kvinnene vil bli frivillige, men det er mennene som blir spurt.

Audun Fladmoe fra Institutt for samfunnsforskning (ISF) sier i en video publisert på forskning.no at det er flere menn enn kvinner som engasjerer seg frivillig, særlig innen idretten. (https://forskning.no/2018/02/menn-jobber-mest-frivillig/produsert-og-finansiert-av/institutt-samfunnsforskningDet er også flere menn som blir spurt om å være med. Samtidig sier han at det er flere kvinner enn menn som ønsker å være frivillig. Fladmoe bekrefter at det å bli spurt er en av de viktigste årsakene til deltakelse i frivilligheten, og han oppfordrer til å spørre en kvinne neste gang.

På Frivillig.no spør vi alle, og det er kvinnene som svarer ja!

På nettsiden Frivillig.no kan hvem som helst få en inngang inn i frivilligheten uten at noen har spurt akkurat dem, for de 1500 organisasjonene på Frivillig.no spør alle på en gang. Og når alle blir spurt på likt viser det seg at det i stor grad er kvinnene som rekker opp hånda.

Rambøll har på oppdrag fra Helsedirektoratet forsket på hvem som responderer på Frivillig.no. Av de 15.000 som meldte seg frivillig gjennom Frivillig.no i 2017 er 40% under 30 år, 25% har minoritetsbakgrunn og 78% er kvinner. Dette både underbygger Fladmoes tall om at flere kvinner vil engasjere seg frivillig, og viser at vi kan få flere kvinner med ved å spørre dem.

For Rambøll sine tall er klare på at når alle blir spurt så svarer kvinnene JA!

Tusen takk til alle aktive frivillige kvinner og gratulerer med kvinnedagen 8. mars.

Hilsen Stian Slotterøy Johnsen

Generalsekretær Frivillighet Norge

Speiderleder Mohamad fra Rjukan/Syria fikk frivillighetspris av Kronprinsparet5.12.2018 20:23Pressemelding

Finalister til den nasjonale prisen Årets nykommer i frivilligheten21.11.2018 09:00Pressemelding