Flere velger norsk mat når de kan
- Stadig fler forbrukere sier at de velger norsk mat når de kan. Nyt Norge er hovedmerket de orienterer seg etter i butikken. Denne forbrukerinnsikten må norske matprodusenter bruke for alt det er verdt i konkurransen mot stadig mer importert mat og drikke. Å opprettholde salget av norsk mat krever at vi drar lasset sammen, sier Nina Sundqvist.

- Ni av ti forbrukere kjenner Nyt Norge, og enda bedre, det er den merkeordningen for mat som brukes mest aktivt i butikken. Gjett om vi er skikkelig stolte av det, sier adm.dir. i Stiftelsen Matmerk, Nina Sundqvist.
MediaCom gjennomfører hvert år en undersøkelse i et representativt utvalg forbrukere. Matmerk er oppdragsgiver. Her måles holdninger til norsk mat generelt og kjennskap og bruk av Nyt Norge-merket spesielt.
Hovedresultater 2018
• 89% av forbrukerne sier at de kjenner Nyt Norge
• 69% sier de har meget stor eller ganske stor tillit til Nyt Norge-merket.
• 59% sier seg helt eller delvis enige i at de alltid velger norske matvarer der det er mulig.
• 33% sier de ser aktivt etter Nyt-Norge merket i butikk.
Nyt Norge er det merket flest ser aktivt etter
Nyt Norge konkurrerer først og fremst med de andre merkeordningene som har ulike kategorier av landbruksbaserte matprodukter i sin portefølje; Nøkkelhullet, Fairtrade og Debios Økologi-merke.
- Vi beveger oss opp mot 90% kjennskap, og tar snart igjen Nøkkelhullmerket. Ikke bare det, vi tar gull i butikkorientering! Nyt Norge er merkeordningen flest forbrukerne sier de ser aktivt etter i butikken. Knallbra, sier Sundqvist.
- Nå planlegger vi 2019, og med denne forbrukerinnsikten vil vi ta mange initiativ for å dra lasset sammen med norske bønder og norske matprodusenter. Vi skal fortsette å gjøre det enkelt å velge norsk mat i butikken, og få fram kunnskap til forbrukeren om hvordan maten produseres og hvilke konkurransefortrinn norsk mat har, sier Sundqvist.
Forbrukeren vil ha norsk mat.
- Vi må kommunisere hva som er fortrinnene til norsk matproduksjon for å få folk til å velge norsk mat. Det er jo nettopp god dyrehelse, friske planter, høy mattrygghet og en produksjon basert på strenge norske regler. Og så må vi leve som vi lærer! Produsere maten i tråd med de forventninger forbrukerene har til både dyrevelferd, dyrehelse, plantehelse og at regelverket både følges og kontrolleres. Her har vi mye å gå på i forbukerkommunikasjonen med å få fram alt det bra som gjøres i norsk matproduksjon, og Nyt Norge skal gjøre sin del av jobben, sier Sundqvist.
I høst har det kommet tall fra Animalia, kjøttbransjens fag- og forskningsenter, som tyder på at flere forbrukere oppfatter norske og utenlandske kjøtt, fjørfe- og eggprodukter som like trygge. Et flertall mener fremdeles at norske produkter er tryggest.
- Det er godt mulig at flere forbrukere mener norsk, namibisk og argentinsk biff er like trygg å spise i Norge. Og strengt tatt mener vel Mattilsynet at all mat som spises i Norge skal være trygg, så her tar jo ikke forbrukerne helt feil. Men, vi legger merke til at stadig fler sier at de velger norsk når de kan, og stadig fler sier at Nyt Norge er det merket de orienterer seg etter i butikken. Vi ser også at for de halvparten av oss som alltid velger norsk mat, så er matrygghet en av de viktigste grunnene til at vi gjør det valget, sier Sundqvist.
Fakta om Nyt Norge
Nyt Norge er Norges offisielle opprinnelsesmerke for norsk mat. Nyt Norge finnes nå på 3870 produkter fra 80 leverandører. Største kategori er kjøtt med 2310 produkter, frukt/grønt med 1050 og meieri med 270 matprodukter.
Kravene for å kunne bruke Nyt Norge er at:
1. Råvaren er norsk,
2. Bonden og råvarekjøper kan dokumentere at norske internkontrollregler er fulgt,
3. Maten er foredlet, pakket og distribuert i Norge.
Om undersøkelsen:
Undersøkelsen er utført på oppdrag for Matmerk, av MediaCom Insight – Matmerk Brand Tracker, Oktober 2018. Representativt utvalg på 1000 respondenter.
Nøkkelord
Kontakter
Nina SundqvistAdministrerende direktør
+47 917 85 620nina.sundqvist@matmerk.noBilder





Lenker
Om Matmerk
Matmerk er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.
Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse. Vi har også ansvar for Kvalitetsystemet i landbruket og Inn på tunet.
Følg saker fra Matmerk
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Matmerk på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Matmerk
Vi ønsker ny statsråd velkommen til bords!22.1.2019 13:27:41 | Pressemelding
Vi ønsker statsråd Olaug Bollestad velkommen til bords - et bord som regjeringen vil dekke med norsk og trygg mat.
Lokalmat fra Tromsø, Ringerike og Lofoten i sentrum i Berlin18.1.2019 15:20:18 | Pressemelding
- Hva har en pølse fra Tromsø, en tørrfisk fra Lofoten og en spekepølse fra Ringerike til felles? Jo, dette er lokalmat med høy kvalitet, basert på lokale råvarer og oppskrifter som gir verdiskaping i lokalsamfunnet fra produsenter med mot til å satse, sa landbruks- og matminister Bård Hoksrud da han delte ut tre Spesialitet-merker under åpningen av den norske standen på Grüne Woche i Berlin.
Holy baloney spekepølse hedret i Berlin18.1.2019 13:54:31 | Pressemelding
ASK Gård sin økologiske spekepølse "Holy Baloney" ble behørig hedret av landbruks- og matminister Bård Hoksrud da han åpnet Norges stand på den internasjonale mat- og reiselivsmessen Grüne Woche i Berlin fredag 18.januar.
Lokalmat fra Tromsø slo til i Berlin18.1.2019 13:47:15 | Pressemelding
Både Aron mat og Halvors tradisjonsfisk ble behørig hedret av landbruks- og matminister Bård Hoksrud da han åpnet Norges stand på den internasjonale mat- og reiselivsmessen Grüne Woche i Berlin fredag 18.januar.
Tørrfisk Loin fra Ballstad hedret i Berlin18.1.2019 13:46:27 | Pressemelding
Tørrfisk Loin fra Ballstad ble tildelt Spesialitet-merket for utvalgt lokalmat av landbruks- og matminister Bård Hoksrud da han åpnet Norges stand på den internasjonale mat- og reiselivsmessen Grüne Woche i Berlin fredag 18.januar.
Det spirer og gror for stikkelsbær fra Røyse12.1.2019 09:28:50 | Pressemelding
- Vinnerproduktet er en drikk som gir oss assosiasjoner til mormors hage, sommer, sol og myggstikk, sa adm.dir i Matmerk Nina Sundqvist fra scenen da hun sammen med Sonia Huanca Vold fra Matkanalen kunne kåre Stikkelsbærdrikk fra Røyse frukt- og bærpresseri som vinner av Årets matspire 2018.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom