MatmerkMatmerk

Flere velger norsk mat når de kan

Del

- Stadig fler forbrukere sier at de velger norsk mat når de kan. Nyt Norge er hovedmerket de orienterer seg etter i butikken. Denne forbrukerinnsikten må norske matprodusenter bruke for alt det er verdt i konkurransen mot stadig mer importert mat og drikke. Å opprettholde salget av norsk mat krever at vi drar lasset sammen, sier Nina Sundqvist.

Nina Sundqvist, Matmerk, gleder seg over at stadig flere velger norsk mat. Foto: Matmerk
Nina Sundqvist, Matmerk, gleder seg over at stadig flere velger norsk mat. Foto: Matmerk

- Ni av ti forbrukere kjenner Nyt Norge, og enda bedre, det er den merkeordningen for mat som brukes mest aktivt i butikken. Gjett om vi er skikkelig stolte av det, sier adm.dir. i Stiftelsen Matmerk, Nina Sundqvist. 

MediaCom gjennomfører hvert år en undersøkelse i et representativt utvalg forbrukere. Matmerk er oppdragsgiver. Her måles holdninger til norsk mat generelt og kjennskap og bruk av Nyt Norge-merket spesielt. 

Hovedresultater 2018

• 89% av forbrukerne sier at de kjenner Nyt Norge 
• 69% sier de har meget stor eller ganske stor tillit til Nyt Norge-merket. 
• 59% sier seg helt eller delvis enige i at de alltid velger norske matvarer der det er mulig. 
• 33% sier de ser aktivt etter Nyt-Norge merket i butikk.

Nyt Norge er det merket flest ser aktivt etter 

Nyt Norge konkurrerer først og fremst med de andre merkeordningene som har ulike kategorier av landbruksbaserte matprodukter i sin portefølje; Nøkkelhullet, Fairtrade og Debios Økologi-merke. 

- Vi beveger oss opp mot 90% kjennskap, og tar snart igjen Nøkkelhullmerket. Ikke bare det, vi tar gull i butikkorientering! Nyt Norge er merkeordningen flest forbrukerne sier de ser aktivt etter i butikken. Knallbra, sier Sundqvist.

- Nå planlegger vi 2019, og med denne forbrukerinnsikten vil vi ta mange initiativ for å dra lasset sammen med norske bønder og norske matprodusenter. Vi skal fortsette å gjøre det enkelt å velge norsk mat i butikken, og få fram kunnskap til forbrukeren om hvordan maten produseres og hvilke konkurransefortrinn norsk mat har, sier Sundqvist. 

Forbrukeren vil ha norsk mat. 

- Vi må kommunisere hva som er fortrinnene til norsk matproduksjon for å få folk til å velge norsk mat. Det er jo nettopp god dyrehelse, friske planter, høy mattrygghet og en produksjon basert på strenge norske regler. Og så må vi leve som vi lærer! Produsere maten i tråd med de forventninger forbrukerene har til både dyrevelferd, dyrehelse, plantehelse og at regelverket både følges og kontrolleres. Her har vi mye å gå på i forbukerkommunikasjonen med å få fram alt det bra som gjøres i norsk matproduksjon, og Nyt Norge skal gjøre sin del av jobben, sier Sundqvist.

I høst har det kommet tall fra Animalia, kjøttbransjens fag- og forskningsenter, som tyder på at flere forbrukere oppfatter norske og utenlandske kjøtt, fjørfe- og eggprodukter som like trygge. Et flertall mener fremdeles at norske produkter er tryggest.

- Det er godt mulig at flere forbrukere mener norsk, namibisk og argentinsk biff er like trygg å spise i Norge. Og strengt tatt mener vel Mattilsynet at all mat som spises i Norge skal være trygg, så her tar jo ikke forbrukerne helt feil. Men, vi legger merke til at stadig fler sier at de velger norsk når de kan, og stadig fler sier at Nyt Norge er det merket de orienterer seg etter i butikken. Vi ser også at for de halvparten av oss som alltid velger norsk mat, så er matrygghet en av de viktigste grunnene til at vi gjør det valget, sier Sundqvist.

Fakta om Nyt Norge
Nyt Norge er Norges offisielle opprinnelsesmerke for norsk mat. Nyt Norge finnes nå på 3870 produkter fra 80 leverandører. Største kategori er kjøtt med 2310 produkter, frukt/grønt med 1050 og meieri med 270 matprodukter.

Kravene for å kunne bruke Nyt Norge er at:
1. Råvaren er norsk,
2. Bonden og råvarekjøper kan dokumentere at norske internkontrollregler er fulgt,
3. Maten er foredlet, pakket og distribuert i Norge.

Om undersøkelsen:
Undersøkelsen er utført på oppdrag for Matmerk, av MediaCom Insight – Matmerk Brand Tracker, Oktober 2018. Representativt utvalg på 1000 respondenter.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Nina Sundqvist, Matmerk, gleder seg over at stadig flere velger norsk mat. Foto: Matmerk
Nina Sundqvist, Matmerk, gleder seg over at stadig flere velger norsk mat. Foto: Matmerk
Last ned bilde
9 av 10 forbruker kjenner Nyt Norge. Kilde: Mediacom Insight
9 av 10 forbruker kjenner Nyt Norge. Kilde: Mediacom Insight
Last ned bilde
Nyt Norge er den merkeordningen flest ser aktivt etter i butikk. Kilde Mediacom Insight
Nyt Norge er den merkeordningen flest ser aktivt etter i butikk. Kilde Mediacom Insight
Last ned bilde
Stadig flere velger norske matvarer i butikken når de kan. Kilde Medicom Insight.
Stadig flere velger norske matvarer i butikken når de kan. Kilde Medicom Insight.
Last ned bilde
Nyt Norge er den merkeordningen som har mest tillit hos forbrukerne. Kilde: Mediacom Insight
Nyt Norge er den merkeordningen som har mest tillit hos forbrukerne. Kilde: Mediacom Insight
Last ned bilde
Grønnsaker er en stor kategori i Nyt Norge. Foto: Matmerk
Grønnsaker er en stor kategori i Nyt Norge. Foto: Matmerk
Last ned bilde
Kjøtt og kjøttprodukter er største kategori i Nyt Norge. Foto: Matmerk
Kjøtt og kjøttprodukter er største kategori i Nyt Norge. Foto: Matmerk
Last ned bilde

Lenker

Om Matmerk

Matmerk
Matmerk
Tollbugt. 32
0157 Oslo

24 14 83 00http://www.matmerk.no/

Matmerk er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter. 

Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse. Vi har også ansvar for Kvalitetsystemet i landbruket og Inn på tunet.

Følg saker fra Matmerk

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Matmerk på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Matmerk

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom