Flere velger norsk mat når de kan
- Ni av ti forbrukere kjenner Nyt Norge, og enda bedre, det er den merkeordningen for mat som brukes mest aktivt i butikken. Gjett om vi er skikkelig stolte av det, sier adm.dir. i Stiftelsen Matmerk, Nina Sundqvist.
MediaCom gjennomfører hvert år en undersøkelse i et representativt utvalg forbrukere. Matmerk er oppdragsgiver. Her måles holdninger til norsk mat generelt og kjennskap og bruk av Nyt Norge-merket spesielt.
Hovedresultater 2018
• 89% av forbrukerne sier at de kjenner Nyt Norge
• 69% sier de har meget stor eller ganske stor tillit til Nyt Norge-merket.
• 59% sier seg helt eller delvis enige i at de alltid velger norske matvarer der det er mulig.
• 33% sier de ser aktivt etter Nyt-Norge merket i butikk.
Nyt Norge er det merket flest ser aktivt etter
Nyt Norge konkurrerer først og fremst med de andre merkeordningene som har ulike kategorier av landbruksbaserte matprodukter i sin portefølje; Nøkkelhullet, Fairtrade og Debios Økologi-merke.
- Vi beveger oss opp mot 90% kjennskap, og tar snart igjen Nøkkelhullmerket. Ikke bare det, vi tar gull i butikkorientering! Nyt Norge er merkeordningen flest forbrukerne sier de ser aktivt etter i butikken. Knallbra, sier Sundqvist.
- Nå planlegger vi 2019, og med denne forbrukerinnsikten vil vi ta mange initiativ for å dra lasset sammen med norske bønder og norske matprodusenter. Vi skal fortsette å gjøre det enkelt å velge norsk mat i butikken, og få fram kunnskap til forbrukeren om hvordan maten produseres og hvilke konkurransefortrinn norsk mat har, sier Sundqvist.
Forbrukeren vil ha norsk mat.
- Vi må kommunisere hva som er fortrinnene til norsk matproduksjon for å få folk til å velge norsk mat. Det er jo nettopp god dyrehelse, friske planter, høy mattrygghet og en produksjon basert på strenge norske regler. Og så må vi leve som vi lærer! Produsere maten i tråd med de forventninger forbrukerene har til både dyrevelferd, dyrehelse, plantehelse og at regelverket både følges og kontrolleres. Her har vi mye å gå på i forbukerkommunikasjonen med å få fram alt det bra som gjøres i norsk matproduksjon, og Nyt Norge skal gjøre sin del av jobben, sier Sundqvist.
I høst har det kommet tall fra Animalia, kjøttbransjens fag- og forskningsenter, som tyder på at flere forbrukere oppfatter norske og utenlandske kjøtt, fjørfe- og eggprodukter som like trygge. Et flertall mener fremdeles at norske produkter er tryggest.
- Det er godt mulig at flere forbrukere mener norsk, namibisk og argentinsk biff er like trygg å spise i Norge. Og strengt tatt mener vel Mattilsynet at all mat som spises i Norge skal være trygg, så her tar jo ikke forbrukerne helt feil. Men, vi legger merke til at stadig fler sier at de velger norsk når de kan, og stadig fler sier at Nyt Norge er det merket de orienterer seg etter i butikken. Vi ser også at for de halvparten av oss som alltid velger norsk mat, så er matrygghet en av de viktigste grunnene til at vi gjør det valget, sier Sundqvist.
Fakta om Nyt Norge
Nyt Norge er Norges offisielle opprinnelsesmerke for norsk mat. Nyt Norge finnes nå på 3870 produkter fra 80 leverandører. Største kategori er kjøtt med 2310 produkter, frukt/grønt med 1050 og meieri med 270 matprodukter.
Kravene for å kunne bruke Nyt Norge er at:
1. Råvaren er norsk,
2. Bonden og råvarekjøper kan dokumentere at norske internkontrollregler er fulgt,
3. Maten er foredlet, pakket og distribuert i Norge.
Om undersøkelsen:
Undersøkelsen er utført på oppdrag for Matmerk, av MediaCom Insight – Matmerk Brand Tracker, Oktober 2018. Representativt utvalg på 1000 respondenter.
Nøkkelord
Kontakter
Nina SundqvistAdministrerende direktør
Tel:+47 917 85 620nina.sundqvist@matmerk.noBilder
Lenker
Om Stiftelsen Norsk Mat
Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.
Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.
Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
20 år som ridder av norsk mat- og drikkekultur19.3.2024 14:32:35 CET | Pressemelding
Landbruks- og matminister Geir Pollestad hyllet merkeordningen Beskyttede betegnelser på 20-årsdagen. - Det er en ære å gratulere de som har vært en del av denne utrolige reisen. En spesiell takk går til Rørosmeieriet og «Økologisk Tjukkmjølk fra Røros», pioneren fra 2004, sa Pollestad på Kokke-EMs åpningsdag i Trondheim.
Hardanger, Telemark, Gloppen og Sunnmøre med lokal drikke i særklasse15.3.2024 15:15:04 CET | Pressemelding
- At 9 produkter har kommet gjennom nåløyet til det drikkefaglig sterke dommerpanelet vitner om det svært høye nivået innenfor norsk drikke, sier adm. dir. i Stiftelsen Norsk Mat Nina Sundqvist under utdelingen av Spesialitetsmerket under Norges Beste Drikke på Rampen i Oslo.
Margit Dale fra Valle i Setesdal vinner Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris15.2.2024 16:16:32 CET | Pressemelding
- Skal vi bevare norske mattradisjoner er vi helt avhengige av brobyggere mellom generasjoner. Årets vinner er nettopp en slik brobygger, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad da han delte ut Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris på Sentralen i Oslo.
Unik havrekjeks fra Trøndelag hedret med Spesialitetsmerket i Berlin19.1.2024 13:00:00 CET | Pressemelding
– Å bruke eget korn i eget bakeri gir en helt spesiell kvalitet og dette er virkelig et produkt å være stolt av, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad da han delte ut Spesialitetsmerket for lokalmat i særklasse til «Havrekjeks» fra Røra bakeri, under åpningen av Internationale Grüne Woche i Berlin.
Dette er finalistene til Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris21.12.2023 10:30:32 CET | Pressemelding
Blir det en kandidat fra Valle i Setesdal, Jølster, Sandefjord eller Oslo som vinner Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris i år? Nå kan publikum stemme på sin favoritt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom