Flere unge chatter med Kirkens SOS i påsken

Fra palmesøndag til og med langfredag besvarte Kirkens SOS 231 chatsamtaler, det er en økning på drøye 50 prosent sammenliknet med samme periode i fjor. Også antall besvarte SOS-meldinger, som er en form for anonym epost, har økt.
Kirkens SOS samler nærmere 1000 frivillige ildsjeler til tjeneste. Til sammen besvarer våre frivillige på nesten 200 000 henvendelser hvert år. Det er de som svarer på telefon, chat og SOS-melding enten det er dag, natt, hverdag, ferie eller helligdag. Vi ønsker å bidra til å gi alle mennesker som møter motgang i livene sine håp, uansett sosial eller økonomisk bakgrunn, religion eller seksuell legning. Alle som tar kontakt er anonyme og våre frivillige har taushetsplikt.

-De som tar kontakt på chatten er som regel i aldersgruppen 15-30 år, mens de som tar kontakt via telefon ofte er eldre. Alt tyder derfor på at Kirkens SOS har gjennomført langt flere samtaler med yngre mennesker i år enn i fjor, presiserer Lene Hopland Bergset, fungerende generalsekretær i Kirkens SOS.

At Kirkens SOS klarer å besvare flere henvendelser på soschat.no skyldes i hovedsak at de har flere frivillige på vakt enn tidligere.

-Vi er stolte og takknemlige for den innsatsen våre frivillige ildsjeler gjør i påsken, og glade for at vi klarer å besvare langt flere chatsamtaler enn i fjor. Likevel, vi erfarer at behovet er større enn vi klarer å dekke og jobber kontinuerlig med å rekruttere enda flere frivillige, sier Lene.

På telefon besvarte Kirkens SOS til sammen nærmere 3000 samtaler så langt i påsken, tallet har vært stabilt de siste tre årene.

-De temaene som går oftest igjen i samtalene vi har med de som ringer og skriver til oss er ensomhet, utfordrende relasjoner og psykiske problemer, sier Lene. Vi holder døgnåpent på telefon og SOS-melding hele påsken. Det er mange av oss som kjenner på stor ensomhet og som trenger en fortrolig samtalepartner, enten de sitter alene eller er omgitt av familie og venner, avslutter hun.

Bilder

Mange unge foretrekker å ta kontakt på vår anonyme soschat.no

Hoffsveien 1B

22 57 89 00http://www.kirkens-sos.no

Kirkens SOS er landets største krisetjeneste på telefon og internett.

Årlig besvarer vi nærmere 200 000 samtaler.

Det er våre omkring 1000 frivillige som betjenere telefon, chat og melding.

Telefon- og meldingstjenesten er døgnåpen hele året, også i påsken.

Vår ambisjon er å gi håp til mennesker i vanskelige situasjoner og å forebygge selvmord.

På telefon omhandler omkring 10 prosent av samtalene selvmordstanker, på chatten er dette tallet nesten 50 prosent.

Følg pressemeldinger fra Kirkens SOS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kirkens SOS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kirkens SOS