Flere talere annonsert for årets Oslo Freedom Forum

The Human Rights Foundation (HRF) har nå gleden av å kunne kunngjøre flere detaljer om talerlisten for det 11. årlige Oslo Freedom Forum.
Med disse krykkene rømte Ji Seong-ho fra Nord Koreas diktatur. Nå er han en ledende stemme i kampen mot Kim-dynastiets diktatur.

Oslo Freedom Forum avholdes i Oslo 27. til 29. mai i Det Norske Teater. Det årlige forumet samler verdens ledende aktivister, akademikere, eksperter på menneskerettighetslov, journalister og verdensledere som står opp for frihet i kampen mot noen av verdens mest undertrykkende regimer.

Vi har nå gleden av å annonsere at vi har bekreftet en rekke nye talere til årets forum. Blant dem er; Laila Haidari som arbeider mot den illegale narkotika-industrien i Afghanistan, driver landets eneste rehabiliterings-senter og arbeider mot Taliban. Vi har også bekreftet at Pete Pattisson, en journalist som arbeider for arbeider-rettigheter og for å spre kunnskap om moderne slaveri, spesielt med fokus på sør-Asia. Adam Roa som driver podkasten ‘The Deep Dive’ og snakker om hvordan mennesker kan yte sitt potensiale og bidra til å gjøre verden bedre kommer. Det gjør også den Pulitzer-prisvinnende journalisten Esther Htusan fra Burma. I 2017 ble hun tvunget til å flytte til Thailand etter å ha mottatt trussler som resultat av sine rapporter om Aung San Suu Kyi sin politikk mot flyktninger av Rohingya folket. Hun har siden 2013 skrevet fro Associated Press om etnisk rensning i Rakhine-staten.

I tillegg til å høre taler fra noen av verdens mest inspirerende aktivister som arbeider for menneskerettigheter og global frihet vil publikum også ha mulighet til å delta i en interaktiv messe med kunstnere, kunstinstallasjoner og representanter for organisasjoner og bedrifter som gjennom kreativitet fronter menneskerettigheter. Det vil også avholdes paneler, og verksteder med ledende stemmer som fokuserer på praksis og strategier for politisk og sosial endring.

Tidligere har vi også annonsert at talerlisten inkluderer tidligere vinner av Nobels Fredspris José Ramos-Horta, den kinesiske kunstneren og demokratiaktivisten Ai Weiwei, Preet Bharara i samtale med Bill Browder, sangeren og LHBT aktivisten Denise Ho, aktivist og advokat for Uyghur-folkets rettigheter Nury Turkel, forfatteren av boken On Tyranny Timothy Snyder, den somaliske aktivisten og læreren Fartuun Adan, advokaten og journalisten Laritza Diversent fra Cuba, Felix Agbor Nkongho som arbeider som menneskerettighetsadvokat i Cameroon, den etiopiske aktivisten Eskinder Nega som kjemper for pressefrihet, den kenyanske trans-aktivisten Audrey Mbugua og den Iranske journalisten Masih Alinejad-Ghomi.

Oslo Freedom Forum er takknemlige for at Oslo Kommune og det norske samfunnet har skapt et trygt rom for å samle alle disse enestående aktivistene som kjemper for frihet mot noen av verdens mest undertrykkende despoter. Norge, som et av verdens frieste land, har vist lederskap ved å støtte de som mest trenger det ved å skape et hjem for Oslo Freedom Forum.

Oslo Freedom Forum ønsker ikke bare å være en scene, men også å bidra til å knytte bånd mellom aktivister og presse for å utvide aktivistenes rekkevidde også steder som nyter en lavere grad av pressefrihet og ytringsfrihet enn hva vi nyter i Norge. For å fremme dette inviterer vi den 25 april norsk presse til å delta på et lukket arrangement med et utvalg av våre tidligere talere. Mere detaljer om dette arrangementet vil komme. For å melde din interesse for å delta, eller ved spørsmål om årets forum eller talere vennligst kontakt oss på media@hrf.org

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Oppsummering av Oslo Freedom Forum 2018Videokanal

Bilder

Om Oslo Freedom Forum

Oslo Freedom Forum
350 Fifth Avenue, 4202
NY 10118 New York

Oslo Freedom Forum er arrangert av The Human Rights Foundation og er gjort mulig med generøs og kontinuerlig støtte fra sponsorer som the Brin Wojcicki Foundation, Norges Utenriksdepartement, Oslo Kommune, Twitter og Fritt Ord.

The Human Rights Foundation er en non-profit som arbeider for å fremme frihet der friheten er mest utsatt ved å skape og fremme politisk forskning, utdanne et globalt publikum om viktigheten av frihet og demokrati gjennom medier og arrangementer, og ved å direkte støtte menneskerettighetsaktivister og sivile samfunnsorganisasjoner i autoritære samfunn globalt.