Flere som leier!

Antall leieforhold i Norge har økt kraftig fra 2011 til 2016. I følge statistikk fra finn.no var det annonsert 52 054 flere annonser for bolig til leie i 2016 enn i 2011. Dette er en økning på 67%. Tilsvarende trend opplever Utleiemegleren i sine filialer landet over, sier administrerende direktør i Utleiemegleren, Vibecke Lyse Augdal.

Til tross for det store utbudet av leieboliger, har leieprisen i samme periode tendert oppover for den delen av markedet som ikke har vært utsatt for lavkonjunkturen i oljebransjen. Dette underbygger at det er vesentlig flere som leier bolig nå enn for bare få år siden, sier hun.

Siste utleieprisoversikt fra Utleiemegleren for januar 2017 viser at det nå i snitt kostet 8550,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en nedgang på 1,3% fra måneden tidligere.

For en 2-roms kostet det i snitt 12 238,- kroner, som derimot er en økning på 2,9% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 4,7%.

En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 15 114,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 9,4%.

– Det nye året startet med lav etterspørsel fra leietakere i markedet, men Utleiemegleren har likevel den høyeste omløpshastigheten på annonserte boliger sammenlignet med bedrifts- og privatmarkedet. De siste ukene har det vært større pågang fra de som ønsker å investere i en sekundærbolig, til tross for at utlånspraksisen er strammet noe inn og da spesielt i Oslo, sier daglig leder ved Utleiemegleren Sinsen, Vemund Holmen.

– Vi opplever færre interessenter på visning om dagen, spesielt på større boliger, her har leietakerne mye å velge blant og prisveksten vi normalt sett opplever i januar har uteblitt noe. Mindre leiligheter går mer som normalt, og det er et greit trykk på disse om dagen, men vi ser likevel at kravet til standard og beliggenhet stadig er viktigere for leietakerne.

Små 1-roms leiligheter har gått litt ned i pris den siste tiden, men prisnivå på 2- og 3-roms leiligheter er mer stabilt og opprettholder trenden ifra tidligere, sier daglig leder ved Utleiemegleren Majorstuen, Heiki Høyer-Andreassen.

– Det er mange leiligheter å velge mellom i Oslos utleiemarked. Mange av utleieboligene er på Oslo vest, og prisforskjellen for leiligheter på Oslo Vest kontra Oslo Øst er mindre enn noensinne. Leietakerne bruker lenger tid på å bestemme seg for hvilken bolig de vil leie. Det store utvalget gir de større spillerom enn før, og de fleste er pris og kvalitetsbevisste. Potensielle leietakere går på mange visninger før de bestemmer seg. Det er derfor viktig å sette riktig markedspris, sier daglig leder ved Utleiemegleren Frogner, Geir Skogheim.

Det kostet i gjennomsnitt 8 291,- kroner å leie en 1-roms, dette er en oppgang på 3,5% sammenlignet med måneden tidligere.

I snitt kostet det 10 175,- kroner å leie en 2-roms leilighet på Romerike. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 4,4%.

En 3-roms leilighet på Romerike kostet nå i snitt 11 850,- kroner.Dette er en økning på 1,1% sammenlignet med måneden tidligere.

– På Romerike opplever vi at det er mange boliger til leie. På Finn.no ligger det 336 boliger til leie og 100 av disse er i Ullensaker. Det er flere enn normalt og har ført til at leieprisene har stabilisert seg den senere tiden. Jeg tror noe av årsaken til dette er at det bygges mange nye boliger og det er ofte investorer som kjøper for å leie ut, sier daglig leder ved Utleiemegleren Romerike, Karsten Olsen.

I Asker og Bærum kostet det i gjennomsnitt 10.650,- kroner for en 2-roms. Det er en nedgang i gjennomsnittlig leiepris på 5,3 % sammenlignet med samme måned i fjor.

For å leie en 3-roms i Asker og Bærum måtte du gjennomsnittlig betale 13 566,- kroner i januar. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 9,9%.

– Som antatt startet 2017 veldig likt som de siste månedene av fjoråret. Antallet ledige boliger til leie på Finn.no holder seg stabilt på mellom 300-350, og for mange er det vanskeligere å leie ut boligen sin enn tidligere. Leietakerne er mest interessert i nyere moderne boliger, og det er disse som leies ut raskest og for en høyest pris. Markedet er fortsatt meget prissensitivt, så det er viktigere enn noen gang å sette riktig leiepris på boligen, sier daglig leder ved Utleiemegleren Asker og Bærum, Tom Anders Andersen.

I snitt kostet det 10 500,- kroner å leie en 2-roms leilighet i Drammen i januar 2017. For en 3-roms kostet det 10 875,- kroner.

– Leieprisene i Drammen har holdt seg stabile. Etter en treg start i januar, har oppmøte på visningene tatt seg vesentlig opp og det er generelt lettere å leie ut nå enn før jul. Unntaket er større og dyrere boliger - her er markedet fortsatt ganske rolig, sier daglig leder ved Utleiemegleren Drammen AS, Eivind Sveen.

Siste utleieprisoversikt fra Utleiemegleren for januar 2017 viser at det nå i snitt kostet 8450,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Bergen, dette er en økning på 5,3% sammenlignet med januar i fjor.

For en 2-roms leilighet kostet det i snitt 11 583,- kroner. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 1,2%

I januar kostet det i gjennomsnitt 12 899,- kroner for en 3-roms i Bergen. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 1,2%

– Etter en relativ rolig periode på leiemarkedet i Bergen i julemåneden har markedet som vanlig tatt seg nokså kraftig opp igjen i januar. Vi leide i januar ut 30 % flere boliger enn i desember og hele 43 % flere enn i januar 2016.

Det er pr. i dag hele 838 annonser for boliger til leie i Bergen på Finn. Til sammenligning var det 718 annonser for boliger til leie i Bergen på samme tid i fjor. Det store antallet boliger til leie gjør at interessentene har mye å velge mellom og ofte ganske god tid til å vurdere flere alternative boliger, sier daglig leder ved Utleiemegleren Bergen, Eirik Hove.

I Stavanger kostet en 2-roms i gjennomsnitt 9821,- kroner å leie i januar. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 0,2%.

En 3-roms kostet i snitt 11 080,- kroner per måned noe som er 6,5% høyere enn måneden før. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 2,2%.

– Eneboliger og større familieboliger går fortsatt noe tregt og leieprisene tendere ned.3-roms leiligheter har hatt en økning i leiepris sammenlignet med desember.Aktiviteten fra boligsøkere har tatt seg betydelig opp i januar sammenlignet med desember, og det ble inngått mange kontrakter i løpet av årets første måned. Kanskje vi har sett bunnen i denne nedgangsperioden og at vi utover året kan forvente stabilitet og kanskje en viss økning i leieprisene, sier daglig leder ved Utleiemegleren Stavanger Eirik Hauge.

I Trondheim kostet en 2-roms 10 827,- kroner i januar, dette er en oppgang på 3% fra måneden tidligere.

For en 3-roms var snittleien i januar 13 750,- kroner, dette er en oppgang på 2,7% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en prisøkning på 7,4%.

– 2017 har i Trondheim startet bra med god aktivitet i januar, og mange boliger har blitt leid ut. Det er fortsatt god balanse mellom tilbud og etterspørsel, sier daglig leder ved Utleiemegleren Trondheim, Solveig Hjallan Moan

For kommentarer eller tilgang til statistikken, vennlig kontakt:
Administrerende direktør Vibecke Lyse Augdal
vibecke.lyse.augdal@utleiemegleren.no

Daglig leder Heiki Høyer-Andreassen Utleiemegleren Majorstuen, mobil 40 22 23 47

Utleiemegleren signerte rekordmange kontrakter i oktober7.11.2023 11:59:28 CET | Pressemelding

Leieprisen for alle boligtyper øker med 9,7% i Utleiemeglerens portefølje nasjonalt sammenlignet med 2022. Utleiemegleren hadde ca. like mange annonserte boliger i oktober, som i høysesongen i juni. Dette skyldes primært nedgangen i salgsmarkedet. - Utleiemegleren signerte 1157 kontrakter i oktober, som er en økning på over 28% sammenlignet med oktober i fjor. Det var like mange annonserte boliger på markedet i oktober 2023, som i oktober 2019, som var siste normalår før koronapandemien. Dette viser at vi nå har et midlertidig normalisert leiemarked, sier administrerende direktør i Utleiemegleren, Stian Carlsen.