Flere og mer kvalifiserte søkere til sykepleierstudiet

Flere har sykepleie som førstevalg for kommende studieår sammenlignet med i fjor. I snitt er det 2,4 søkere til hver ledig studieplass, mot 2,1 i fjor. Poengkravet for å komme inn på sykepleierstudiene har også økt, ifølge tall fra Samordna opptak.

Karen K. Bjøro, 2. nestleder i NSF

– En gledelig utvikling, sier Karen K. Bjøro, 2. nestleder i Norsk Sykepleierforbund (NSF). De ferske tallene fra Samordna opptak viser at 19 500 har sykepleie på sin søknad om studieopptak til høsten. 10 800 av disse hadde sykepleierutdanning helt på topp, noe som er 1100 flere enn i fjor. – Svært positivt, ifølge Bjøro.

Ifølge nasjonale fremskrivninger vil det være et stort behov for sykepleiere i fremtiden. Statistisk sentralbyrå har beregnet at det vil være et underskudd på 28 000 sykepleiere i 2035.

– At flere vil bli sykepleiere er gunstig for samfunnet som har behov for flere sykepleiere. Det er også positivt at studentene at de kan se frem til en sikker arbeidsplass i fremtiden, mener Bjøro.

Det er en klar tendens til høyere poenggrenser ved årets søkning til landets sykepleierutdanninger. Langt over halvparten av utdanningene har økt poenggrensene sammenlignet med fjorårets opptak. Dette går frem av oversiktene fra Samordna opptak

De høyeste poenggrensene for sykepleierutdanningene i 2014 (vurdert utfra ordinære søkere) er:

Ordinære søkere                Førstegangsvitnemål

Universitetet i Tromsø                                 53,3                                      44,9

Diakonhjemmets høgskole                          50,3                                      42,8

Høgskolen i Sør-Trøndelag                         48,1                                      43,8

Høgskolen i Bergen                                     47,9                                      43,6

Haraldsplassen                                            47,2                                      42,9

Disse fem utdanningene utmerker seg også ved at de har høyeste poenggrense fra søkere med  førstegangsvitnemål.

Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) er landets største sykepleierutdanning, og for studiestedet Pilestredet i Oslo er poenggrensene på 44,1 for ordinære søkere og 34,2 for førstegangsvitnemål.  HiOA åpner også en ny desentralisert sykepleierutdanning med undervisning i Sandvika i Bærum. Det er stor søkning til disse 30 studieplassene og poenggrensen her er 51,1.

– Dette er et veldig positivt. Det er tydelig at dette er et populært tilbud og gledelig med en høy poenggrense. Dette viser at søkerne er bedre kvalifiserte enn tidligere, noe som igjen betyr høyere kompetanse og bedre tjenester til pasientene, sier Bjøro.

Kontaktperson: Kristin Henriksen, kommunikasjonsrådgiver, NSF, tlf: 922 20 668

Karen K. Bjøro, 2. nestleder i NSF