NorgesGruppen

Flere kvinner velger å bli kjøpmenn

Del

Flere kvinner enn menn ble nye kjøpmenn i 2018. - Mangfold er verdifullt og kjønnsbalanse er en viktig del av dette, sier konsernsjef i NorgesGruppen, Runar Hollevik.

Det har blitt rekruttert flere kvinner og færre menn inn i stillinger som kjøpmenn og butikksjefer i NorgesGruppens dagligvarebutikker de siste årene. Flere av disse eier og driver butikken selv. Bare i 2018 inntok 13 nye kvinner sjefsstillingen. Antall menn rekruttert inn i tilsvarende stillinger var på sin side 13 færre enn i 2017.

- Mange av kvinnene som nå blir kjøpmenn har jobbet seg oppover i butikken. Ofte har de startet som medarbeidere for så å ta på seg mer og mer ansvar. Å jobbe i en dagligvarebutikk gir utviklingsmuligheter for dem som vil, forklarer konsernsjef i NorgesGruppen, Runar Hollevik.

Runar Hollevik gleder seg over at flere kvinner blir kjøpmenn. Av NorgesGruppens 1800 dagligvarebutikker var rundt 40 prosent drevet av kvinnelige butikksjefer eller kjøpmenn i 2018. Det er en oppgang på nesten tre prosentpoeng siden 2014.

-  Det er bra at pilene peker riktig vei her, sier han.

Kvinner tar roller med mer ansvar
Den positive utviklingen blant butikkene gjenspeiler utviklingen i samfunnet for øvrig. Ifølge Virke er færre kvinner enn før i lavtlønnede yrker, og flere og flere tar roller med mer ansvar enn tidligere.

Totalt sett har NorgesGruppen en god kjønnsbalanse, men det er store variasjoner mellom ulike deler av virksomheten vår. Vår ambisjon er at balansen mellom kvinner og menn i ledende stillinger skal ligge mellom 40%-60%, sier Runar Hollevik.

Fremoverlent og fokusert
Nesten 60% av Nærbutikkens butikker har kvinnelige sjefer. En av dem er Siv By, kjøpmann på Nærbutikken Ekne. Hun sa opp jobben som interiørarkitekt i IKEA i fjor da hun hørte at den lokale butikken skulle legges ned. Et brennende engasjement for hjembygda fikk henne til å ta affære, og i dag har hun ti ansatte i sin butikk. Hun tror kvinner har noen egenskaper som gjør dem ekstra godt egnet som ledere.

– Jeg tror mange kvinner er detaljorienterte og det er positivt. I en liten nærbutikk er det ofte de små tingene som teller. Skal vi ha fokus på avokado en uke så gjør vi det fullt ut, det er ikke noe halvveis her i gården, smiler Siv By.

Bilde: Siv By sammen med butikkmedarbeider Rune Falstad

Bilder

Lenker

Om NorgesGruppen

NorgesGruppen
NorgesGruppen
Karenslyst Allé 12-14
0213 OSLO

(+47) 24 11 31 00http://www.norgesgruppen.no

Våde kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
Vi har ulike kjedekonsepter i det norske markedet; lavprisbutikker, supermarkeder og distriktsbutikker. Våre konsepter i dagligvare er KIWI, MENY, SPAR og Joker. Deli de Luca, MIX og Jafs er servicehandelskonseptene.

Ca. 1 800 dagligvarebutikker over hele landet, hvorav ca. 1 020 er kjøpmannseide, tilbyr mat- og drikkevarer fra hele spekteret av store internasjonale leverandører til norske lokale leverandører. Effektiv varelevering gjennom ASKO og et godt vareutvalg skal sikre kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag.

NorgesGruppen sysselsetter 28 000 ansatte i egeneid virksomhet og nærmere 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes.

Følg saker fra NorgesGruppen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NorgesGruppen

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom