Flere kunder velger NorgesGruppens butikker

Utviklingen i 2018 viste at flere kunder valgte NorgesGruppens butikker, i et marked preget av færre butikker, svak markedsvekst, lav prisvekst og fortsatt høy produktivitetsvekst.

- Vår vekst er primært i eksiterende butikker. Det viser at vi får flere kunder og at handlekurven øker, som igjen gjør at vi kan styrke oss ytterligere på pris, utvalg og service. Til tross for lav vekst vokser NorgesGruppens kjeder mer enn markedet, noe som er en tillit til våre butikker og våre medarbeidere, sier konsernsjef Runar Hollevik, som er godt fornøyd med utviklingen siste år.

NorgesGruppen sin vekst var på 3,0 prosent, hvorav største delen er organisk vekst. Markedet totalt vokste 2,8 prosent mot 1,1 prosent i 2017 (Nielsen).

Vinner terreng i hvert sitt segment

KIWI har størst sammenlignbar vekst i markedet fra 2016 til 2018 på 5,8 prosent (Nielsen, butikkmasse 2016 som basisår). Kjeden har vunnet fem av de siste seks matbørser i VG og styrket sin posisjon på faste lave priser.

Joker og Nærbutikken er vekstvinner i nærbutikksegmentet og er tredje best i bransjen på organisk vekst. Joker har i hovedsak sitt nedslagsfelt i mindre lokalsamfunn. Det viser at forbrukerne ønsker å handle der de bor, også på bygdene.

På sammenlignbare butikker har også våre supermarkedkjeder best vekst av aktørene i deres segment i markedet. MENY har åtte færre butikker enn året før, og det er lagt betydelig arbeid i å styrke eksisterende MENY-butikker i 2018. SPAR hadde høy kundevekst i 2017 og klarte å beholde kundene sine i 2018.

Høy produktivitet og flere salgsklare butikker

NorgesGruppen jobber kontinuerlig med effektivisering og produktivitetsforbedringer. I 2018 ble holdbarheten på varene i butikk forbedret med nesten én dag. Varene gjennom ASKO rulleres raskere og de aller ferskeste volumproduktene er bare innom logistikk-funksjonen noen timer.

Detaljhandelen med dagligvarer har en høy produktivitetsvekst sammenlignet med andre sektorer (NIBIO, 2019).

Færre butikker og avtagende vekst

Hovedårsaken til den avtagende veksten for dagligvarebutikkene de siste årene er i hovedsak sterk konkurranse og økt bransjeglidning. Flere aktører tilbyr dagligvarer og tilstøtende markeder vokser mer enn tradisjonell dagligvare. Omsetningen fra dagligvarebutikker utgjør ca. 176 mrd. kroner (Nielsen). Dette utgjør ca. 60 prosent av markedet totalt sett. Markedet for mat og drikke 286 mrd. kroner (Andhøy/Virke).

Totalt antall dagligvarebutikker har de siste ti årene blitt redusert fra 4047 (2008) til 3840 (2018) . Gjennomsnittsomsetningen i butikkene har økt med 57 prosent.

Prisveksten på mat og drikke var 2,5 prosent i 2018, halvparten av dette skyldes økte avgifter. Justert for avgiftsendringer var prisveksten for mat på 1,3 prosent. Prisveksten på mat og drikke har over tid hatt en lavere vekst enn prisveksten på øvrige varer og tjenester (SSB).

Markedsandeler dagligvarebutikker 2018

• KIWI: 21,3 % (+0,5 prosentpoeng)
  • MENY: 10,3 % (-0,3 prosentpoeng)
  • SPAR: 7,2 % (stabilt fra året før)
  • Joker: 3,7 % (stabilt fra året før)

Bilde: iStock Getty Images

Karenslyst alle 12-14
OSLO

Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.

NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.

Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.

Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.

Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.

Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen