Flere kunder, høyere inntekter og bedret resultat

Danske Bank Norge leverer solid i første halvår 2019. Perioden har vært preget av høy aktivitet og god kundevekst – men også tøff konkurranse.
Landesjef Trond Mellingsæter i Danske Bank Norge kan se tilbake på et solid og godt første halvår 2019. Foto: Danske Bank/Sturlason

Resultatet etter skatt endte opp på 22 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, fra 1.228 millioner kroner til 1.504 millioner kroner.

Bankens samlede inntekter økte i perioden med åtte prosent der volumvekst og økte handelsinntekter bidrar positivt samtidig som pressede rentemarginer på boliglån påvirker negativt.

Kostnadssiden påvirkes av økte utgifter knyttet til investeringer innen compliance og anti-hvitvaskingstiltak samtidig som lavere nedskrivninger bidrar postitivt.

– Vi legger bak oss et første halvår med solid drift og god aktivitet.Spesielt gledelig er det å se at kundeveksten fortsetter og at stadig flere nordmenn og norske bedrifter velger oss. Kort fortalt så fortsetter vi på den kursen vi har staket ut, sier landesjef Trond F. Mellingsæter, som er spesielt fornøyd med at bankens vekst kommer både på utlåns- og innskuddssiden.

Utlånsveksten siste 12 måneder er etter perioden på 11 prosent, mens innskuddsveksten er på 4.

Grønne initiativer, fersk fylkesavtale og ny mobilbank

Første halvår 2019 var for Danske Bank Norge videre preget av flere viktige initiativer, avtaler og lanseringer.

Via deltakelsen i «Grønt Skipsfartsprogram» fortsatte banken, i samarbeid med andre aktører, sitt arbeid med å legge til rette for en mer bærekraftig shippingsektor.

Medio juni var man i tillegg med og lanserte «Poseidon Principles», et felles sett av globale retningslinjer der man fremover skal stille grønne krav knyttet opp mot utlån i shipping.

– Gitt Norges viktige rolle innen internasjonal skipsfart, og Danske Banks markedsposisjon her til lands, ser vi det som helt naturlig å bidra på dette feltet. Vi ser frem til å gjøre vår del av denne grønne jobben, sier Mellingsæter.

Danske Bank fortsetter også å vinne viktige avtaler, og sikret seg nylig kontrakten for den nye Vestland fylkes-kommune, en sammenslåing av Hordaland og Sogn og Fjordane. Banken har inngått samarbeid med flere av de nye sammenslåtte fylkene de siste årene, og når avtalen med Vestland trer i kraft bor 52 posent av Norges befolkning i et område som har fylkesavtale med Danske Bank.

Stian ArnesenKommunikasjonsdirektør

Stian har det overordnede ansvaret for kommunikasjonsarbeidet for Danske Bank i Norge og har også roller i banken på nordisk nivå. Han har jobbet for Fokus Bank/Danske Bank i en årrekke og har også solid erfaring som journalist, blant annet for NRK.

Tel:+47 970 123 50stian.arnesen@danskebank.no

Danske Banks hovedlokaler i Oslo ligger på Aker Brygge og har adressen Bryggetorget 4.

Våre 1.070 ansatte betjener kunder i personmarkedet og bedriftsmarkedet i tillegg til store institusjonelle kunder fra 25 lokale bankkontor og 4 regionale finanssentre.

Ut over bankaktiviteter tilbyr vi livsforsikrings- og pensjonsprodukter, kapital-forvaltning, eiendomsmeglerservice og leasing.

Følg pressemeldinger fra Danske Bank

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Danske Bank på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Danske Bank

Konkurransetilsynet forlenger beslutningsprosessen knyttet til Nordeas kjøp av Danske Banks personkundevirksomhet7.11.2023 08:03:28 CET | Pressemelding

I dag, tirsdag 7. november 2023, har Konkurransetilsynet besluttet å forlenge beslutningsprosessen knyttet til Nordeas kjøp av Danske Banks norske personkundevirksomhet, inkludert 15 Danske Invest Horisont-fond. I en pressemelding som ble offentliggjort 7. juni 2023, annonserte Danske Bank at banken ville trekke seg ut av det norske personkundemarkedet, og i en pressemelding publisert 19. juli 2023 annonserte banken at Nordea ville være kjøper av personkundevirksomheten i Norge. Det er Danske Banks vurdering at transaksjonen ikke gir opphav til konkurranseutfordringer, og Danske Bank forplikter seg til å gjøre overgangen så smidig som mulig for både kunder og ansatte. Avhengig av godkjenning, forventes transaksjonen fortsatt å være fullført innen utgangen av 2024.