Flere konkurser i Hedmark

9.9.2016 14:59 | Bisnode

I Hedmark har det hittil i år vært 137 konkurser og tvangsavviklinger. Det er en økning på 17 prosent fra samme periode i fjor. I august måned har det imidlertid vært en nedgang på 5 prosent målt opp mot samme måned i fjor. Dette viser tall fra Bisnode, som er Norges ledende leverandør av kreditt- og markedsdata.

– I månedene juni og august ser vi en sterk økning i konkurser og tvangsavviklinger over hele landet, mens i Hedmark registrer vi en liten tilbakegang, sier Kredittøkonom Per Einar Ruud i Bisnode. I august ble 19 bedrifter i Hedmark slått konkurs eller tvangsavviklet. Det er kun en mer enn i august 2015.

Hittil i år er 3063 bedrifter slått konkurs og 1021 bedrifter tvangsoppløst på landsbasis. Det er en økning på 5,6 prosent for konkurser og hele 14,6 prosent for tvangsavviklinger sammenlignet med samme periode i fjor. Samlet blir økningen 7,7 prosent viser Bisnode-tallene. – Den store økningen i konkurser vi har registrert hittil i år kan lett gi ringvirkninger som fører til at andre bedrifter taper penger og selv risikerer konkurs. Det er derfor svært viktig at bedrifter følger med på sine kunder og leverandører i forhold til konkursrisiko, advarer Ruud.

Overraskende geografiske forskjeller

Hordaland er det fylket med flest konkurser og tvangsavviklinger hittil i år med 42,9 prosent, mens det er overraskende at Rogaland kun har 8 prosent økning til nå i 2016. Det er en økning i konkurser som er omtrent på nivå med landsgjennomsnittet. – Dette viser at problemene i Rogaland resulterer mer i redusert bemanning i eksisterende bedrifter enn at antallet konkurser øker dramatisk. Dette bør gi en forsiktig optimisme for framtiden i Rogaland, sier Ruud i Bisnode.

Flest i servering og bygging

På landsbasis er det er Hotell og Restaurant-bransjen med økning på 28,2 prosent og Bygg- og anleggsbransjen med økning på 13,3 prosent som sliter mest. ­– Dette er et paradoks når vi ellers hører at norske hoteller og restauranter har hatt gleden av en svak norsk krone og økt turisme, samt at byggebransjen opplever høye boligpriser og stor etterspørsel, sier Ruud.

Både innen tjenesteytende næringer og eiendom er det også flere konkurser enn i fjor, med økning på henholdsvis 12,2 og 8 prosent. I jordbruk, skogbruk og fiske er det en nedgang i antall konkurser hittil i år på 17,6 prosent, og både industri og detaljhandel opplever færre konkurser enn i samme periode i 2015.

administrere sine kunder gjennom hele kundens livssyklus. Vi gjør dette ved å samle og utvikle smarte data for å gjøre våre kunder i stand til å ta smarte avgjørelser. Bisnode har 2400 ansatte i 18 land og har hovedkontor i Stockholm, Sverige.