Flere drukninger enn trafikkdrepte

Hittil i år har 77 mennesker mistet livet som følge av drukning mens 63 mennesker ble drept i veitrafikkulykker. Dermed kan 2018 bli det første året med flere drukningsdødsfall enn trafikkdrepte.
Kristoffer Berglund (15) fra Mo i Rana (til venstre) og Philip Brackenbury (12) fra Porsgrunn (nr. tre fra v.) fikk i går Redningsselskapets diplom av generalsekretær Rikke Lind for heltemodig og livreddende innsats. Philip reddet broren sin Alexander Brackenbury (14), til høyre, fra å drukne i forbindelse med en stupeulykke og Kristoffer får utmerkelsen for å ha reddet en livløs 4-åring fra å drukne under bading.

– Forebygging av drukningsdødsfall er like viktig som trafikksikkerhet og vi ber derfor regjeringen og stortinget om å prioritere områdene på samme nivå i statsbudsjettet for neste år. Sommerens dystre drukningsstatistikk forteller oss at det er på høy tid med stor nasjonal kampanje med mål om å redusere antallet drukningsulykker, sier generalsekretær Rikke Lind.

Redningsselskapet ber nå myndighetene trappe opp forebyggingsarbeidet og sette av midler til en nasjonal kampanje i neste års statsbudsjett. For å redusere antallet drukningsulykker mener Redningsselskapet kampanjen må nyttiggjøre seg av frivilligheten.

– Tusenvis av frivillige langs kysten kan mobiliseres gjennom praktiske aktiviteter, som for eksempel sjøredning, livredning og opplæring for folk som oppholder seg i og ved vann som brygger og strender, sier generalsekretær Rikke Lind.

August-tallene viser at 8 personer mistet livet som følge av drukning. Flest drukninger så langt i år har skjedd i Hordaland, Sogn og Fjordane, Trøndelag, Østfold og Telemark – alle med 7 drukninger hver. Følg lenke under for utfyllende drukningsstatistikk.

Flere drukner i forbindelse med bading

Så langt i år har totalt 18 personer druknet i forbindelse med bading og av disse var 16 personer under 25 år. Fem av disse har skjedd i forbindelse med bading. Men det er også mange hendelser som går bra. Philip Brackenbury (12) fra Porsgrunn og Kristoffer Berglund (15) fra Mo i Rana fikk i går Redningsselskapets diplom for heltemodig og livreddende innsats på direkten i God morgen Norge på TV2. Philip reddet broren sin Alexander (14) fra å drukne i forbindelse med en stupeulykke og Kristoffer får utmerkelsen for å ha reddet en livløs 4-åring fra å drukne under bading.

– Jeg er bare glad for å kunne hjelpe til og at alt gikk bra med gutten vi fikk opp av elva. I vannet er det fort gjort at noe går galt og derfor er det så viktig at vi kan snakke om det, lære av det og forberede oss på at noe slikt kan skje, sier Kristoffer Berglund.

Philip Brackenbury (12) fra Porsgrunn (til høyre) fikk i går Redningsselskapets diplom av generalsekretær Rikke Lind for heltemodig og livreddende innsats. Philip reddet broren sin Alexander Brackenbury (14 - til venstre) fra å drukne i forbindelse med en stupeulykke.
Kristoffer Berglund (15) fra Mo i Rana fikk i går Redningsselskapets diplom av generalsekretær Rikke Lind for heltemodig og livreddende innsats. Han får utmerkelsen for å ha reddet en livløs 4-åring fra å drukne under bading.