Flere borettslag får egne selvbetjente leiebiler

OBOS og Avis utvider samarbeidet om selvbetjent bilutleie i borettslag.

Femårsavtalen som er signert gir brukerne selvbetjente, lokalt tilgjengelige og rimelige leiebiler. Via Avis-appen kan medlemmer i OBOS, leietakere og beboere i nye og eksisterende OBOS-nabolag leie og låse opp den bilen de trenger. Bilene skal stå utplassert der folk bor.

– Bilordningen er et viktig og fremtidsrettet miljøtiltak som både beboere, medlemmer og kunder vil nyte godt av. I OBOS er vi opptatt av å skape gode og bærekraftige nabolag, sier konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj i OBOS.

Bilen du trenger, når du trenger den

Med Avis-appen kan du enkelt, raskt og rimelig bestille den bilen du trenger. Med umiddelbar tilgang via smarttelefonen, og med biler plassert rett utenfor døren, gir tjenesten brukerne friheten til å være bileier akkurat når det måtte passe.

Tjenesten lanseres i august, med gradvis utrulling til syv borettslag og sameier i løpet av året. Avis og OBOS har allerede merket en stor interesse rundt tilbudet, og har intensjoner om å gjøre tjenesten tilgjengelig der etterspørselen melder seg.

− Vi kombinerer vår ekspertise på utvikling av bydeler med boliger og næringsbygg med Avis sin  spisskompetanse på logistikk og transportløsninger. Byer er en viktig faktor i miljøkampen. Bilordningen ser vi som et bidrag til Oslo som Europas miljøhovedstad i 2019. Tjenesten vil bidra til å redusere klimautslippene, sier Siraj.

Bilene som tilbys i ordningen i dag dekker forskjellige behov, og i Norge jobbes det målrettet for å etablere en bilflåte hvor flesteparten av bilene er elektriske.

– Privatbilen står i gjennomsnitt parkert 23 timer og 30 minutter i døgnet. Det betyr at de 30 minuttene bilen er i bruk, er veldige kostbare minutter. Den selvbetjente leiebiltjenesten vi nå lanserer bredt, vil gi brukerne tilgang til en ny bilflåte som er skreddersydd dagens behov. Løsningen er i tillegg rimelig og lokalt tilgjengelig, sier Ole Grønvold, Managing Director i Avis Budget Group Scandinavia.

Vellykket pilot

Fra desember 2016 til mai 2017 har Avis og OBOS testet ut en tilsvarende ordning på Romsås og i Kværnerbyen. Tilbakemeldingen fra brukerne er at ordningen oppfattes som både attraktiv og brukervennlig.

– Med OBOS og deres 417 000 medlemmer på laget kan vi få til en raskere utrulling, noe som vil være med på å støtte oppunder Oslo kommunes grønne ambisjoner, sier Grønvold.

For mer informasjon om Avis selvbetjente billeietjeneste, besøk https://www.avis.no/avisnow

Pressekontakt Avis:
Ole Grønvold, Managing Director Scandinavia