Flere betaler inkassogjelden med feriepengene sine
– Så langt i år opplever vi høyere aktivitet og vi vil helt sikkert slå fjoråret, sier Jannicke Johnsen som er teamleder i avdeling Overvåk, som følger opp langtidssaker.
Kredinor er Norges største inkassoselskap målt i antall saker, og mottar 2 millioner saker til en verdi av 13,1 milliarder kroner til oppfølging hvert år. En liten andel av disse sakene havner til langtidsoppfølging i Kredinor, på avdeling for Overvåk. Avdeling Overvåk består i dag av 43 medarbeidere. Samtlige av de ansatte har lang og bred erfaring innenfor ulike deler av inkasso og personlig økonomi. Dette er mer krevende saker og Kredinor følger opp med ulike tiltak i mai og juni for å motivere flere til å betale.
– Vi mener det er smart å bruke noen av de ekstra pengene til nedbetaling av inkassogjeld, og motiverer derfor alle vi er i kontakt med til å betale alt – eller i alle fall litt av det de skylder, fortsetter Jannicke Johnsen.
Positivt å lette gjeldsbyrden
I eksakte beløp betalte sluttkundene totalt 522 millioner kroner i juni, mot kr 431 millioner som var snittet for en normalmåned i 2017. Økningen er på 21 % i juni sammenlignet med snittet på innbetalinger de øvrige månedene. I 2016 var økningen i innbetalinger mot gjennomsnittsmåneden på 19 %. Innbetalingene i juni kommer fra rundt 90 000 personer og går til nedbetaling og avslutning av om lag 130 000 inkassosaker.
Juni – beste måned for betaling av inkassogjeld
Juni måned stod for over 10% av alle innbetalinger til Kredinor i 2017, en økning fra året før på i underkant av 10%. Gjennomsnittet for andel innbetalinger de øvrige månedene lå på ca. 8%. Måneden med lavest andel innbetalinger er januar med under 7 %, etterfulgt av desember. I tillegg til juni har august 2017 også vært en måned med høyere andel innbetalinger sammenlignet med året før. Innbetalingene kommer fra alle landets fylker, men fylkene som har betalt inn mer enn normalt i juni siste år er Nordland, Buskerud, Rogaland og Østfold.
Ønsker å rydde opp i egen økonomi
De senere årene har langtidsoppfølging av saker blitt en større del av tilbudet til oppdragsgiverne av Kredinor. Avdeling Overvåk overtar inkassosaken når kravet har vært gjennom hele inkassoprosessen og fortsatt ikke er betalt. I stedet for at sakene legges bort og bokføres som rent tap for oppdragsgiverne følges disse sluttkundene opp på nytt. De fleste sakene løser seg innen ett til tre år. Noen få blir liggende lengre før det dukker opp en løsning som gjør at pengene blir betalt.
– De aller fleste ønsker å rydde opp i egen økonomi, og vi opplever gang etter gang at en dialog med oss er utløsende for at kunden betaler, avslutter Jannicke Johnsen i Kredinor.
Nøkkelord
Kontakter
Ingjerd ThurmerMarkedssjef
Markedssjef med ansvar for intern og ekstern kommunikasjon i Kredinor.
Bilder
Lenker
Om Kredinor
Kredinor er et av de største inkassoselskap i Norge målt i omsetning og det største målt i antall mottatte saker. Vi er i dag markedsleder på løsninger innenfor kundeservice, betalingsoppfølging og inkasso til bransjene energi og telecom - og i sterk vekst innen bransjene bank/finans, handel, parkering og offentlig sektor. I tillegg til inkasso tilbyr vi løsninger i hele verdikjeden fra fakturering, reskontro og purringer, til overvåking av langtidssaker og kjøp av porteføljer. Kredinor utvikler løpende nye digitale løsninger og automatiserer prosesser gjennom robotisering. Betalingsløsningen Betal nå ble lansert i 2017 og er i sterk vekst som betalingskanal blant sluttkundene. Kredinor har 514 ansatte og er lokalisert på ti steder i hele Norge. I tillegg har vi ett kontor i Ballerup utenfor København i Danmark med 43 ansatte og ett kontor i Stockholm, Sverige med 23 ansatte. Les mer på kredinor.no.
Følg pressemeldinger fra Kredinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kredinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kredinor
Resultat for fjerde kvartal 202314.2.2024 07:15:00 CET | Pressemelding
(Oslo, 14. februar 2024) Kredinor AS publiserte i dag selskapets kvartalsrapport for fjerde kvartal og årsresultatet for 2023. Kvartalet var svakt for Kredinor, hovedsakelig på grunn av høye kostnader. Samtidig forbedret collection performance seg til 102,8 % i Q4, opp fra 90 % i Q3 2023 og 101 % i Q4 2022.
Vi er nær et økonomisk bunnpunkt for husholdningene7.2.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Et nytt økonomisk helse-barometer viser at nordmenns økonomiske hverdag er utfordrende, og at vi fortsatt må stålsette oss for tøffere tider. Kredinor-barometeret, som ble lansert i dag, viser historisk lave nivåer.
Det blir litt verre før det blir bedre31.1.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Norske husholdninger klarer seg relativt bra gjennom de tøffe økonomiske tidene. Det siste året har antallet inkassosaker for privatpersoner økt med 5 %, men er fortsatt godt under nivåene fra før pandemien traff oss. Rapporten Kredinor Innsikt som ble publisert i dag, viser at bedrifter sliter mer enn privatpersoner.
Forverring av nordmenns økonomiske situasjon8.1.2024 07:13:36 CET | Pressemelding
Nordmenns bekymringer for privatøkonomien har økt betydelig gjennom høsten og vinteren. I en fersk Norstat-undersøkelse gjennomført for Kredinor svarer 1 av 5 at privatøkonomien går ut over arbeidshverdagen. Hele 28 prosent svarer at de ikke klarer en uforutsett regning på 10.000 kroner.
Lederskifte i Kredinor6.12.2023 08:18:02 CET | Pressemelding
Rolf Eek-Johansen og Lisa S. Legallais-Hansen skal midlertidig lede Kredinor, Norges største inkassoselskap.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom