Volkswagen

Fleksible hurtigladestasjoner: "powerbanks for elbiler"

Del
På bilutstillingen i Genève presenterer Volkswagen mer enn biler. Ladesøyler, etter modell av «powerbanks» til mobiltelefoner, kan både revolusjonere ladeinfrastrukturen, og gi store fordeler i strømforsyningsnettet. De representerer også smart gjenbruk av utrangerte elbilbatterier.
Powerbanks for elbiler. Her med ID. BUGGY.
Powerbanks for elbiler. Her med ID. BUGGY.

Millioner av mennesker kjenner konseptet: Når smarttelefonen går tom for energi, har de en «powerbank» parat – et større, men mobilt batteri, som gir den tiltrengte energien til en eller flere telefoner.

Volkswagens hurtigladesøyler virker etter samme prinsipp: Med en energikapasitet på 360 kWh og DC-hurtigladeteknologi med 100 kW effekt, vil batteriene til de kommende MEB-modellene fra Volkswagen kunne lades fra 0 – 80 % på rundt en halv time fra slike ladesøyler.

To bruksmåter: Med eller uten strømforsyning

Volkswagen forespeiler to alternative måter å bruke ladesøyler på: Som frittstående, mobile enheter, byttes ladesøylen ganske enkelt ut med en ny når energinivået faller under en definert grense. Alternativt kan søylene knyttes permanent til strømnettet, og da lades de selvsagt kontinuerlig opp – når det er gunstig for den totale belastningen av nettet.

I den europeiske kraftmiksen, utgjør vind- og solenergi en stadig større andel. En utfordring med disse energikildene, er at den produserte energien må nyttiggjøres med det samme. Med ladesøyler som mellomlager, derimot, vil det være mulig å lagre denne typen rein, fornybar energi for bruk når de elektriske bilene trenger det.

Ett batteri – to liv

De fleksible hurtigladesøylene er faktisk bærekraftige i dobbel forstand. Batteripakkene i søylene er i nær teknisk slekt med de kommende batteriene i ID.-familien. Dette konseptet gir ikke bare fordeler i form av skalerbarhet i versjoner med ulik kapasitet – det muliggjør samtidig gjenbruk av eldre batterier fra ID.-modellene.

Når et høyvoltsbatteri i et kjøretøy er redusert mer enn den gitte toleransen i forhold til nybilytelsen, blir det byttet ut. Da gjennomgår batteriet en omfattende test. Battericeller som faller igjennom i denne testen, blir resirkulert, mens battericeller som består kvalitetskravene kan få et nytt liv i en mobil ladesøyle.

– Vi arbeider med et konsept for resirkulering av råmaterialene i batteriene. I den planlagte pilotlinjen i Salzgitter ligger gjenvinningsgraden på 57%. Målet på sikt er å kunne gjenvinne 97% av råstoffene i utrangerte batterier, sier Thomas Tiedje, leder for teknisk planlegging i Volkswagengruppens komponentavdeling.

Produksjon fra 2020

Prototyper av de fleksible hurtigladesøylene vises på bilutstillingen i Genève 5. – 17. mars. Fra 2020 starter produksjonen i Volkswagens fabrikk for komponenter i Hannover, og vil dermed komme på markedet parallelt med den nye ID.-familien.

– Også i Norge er denne typen «powerbanks» meget interessante. De vil kunne gi lademuligheter der infrastrukturen i strømnettet er for dårlig til å bygge faste hurtigladepunkter, og vil kunne være med å avhjelpe problemet med peak-belastninger på nettet. Disse ladesøylene kan dermed utgjøre en viktig brikke i den storstilte utbyggingen av ladeinfrastruktur vi står overfor nå, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen i Norge.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Powerbanks for elbiler. Her med ID. BUGGY.
Powerbanks for elbiler. Her med ID. BUGGY.
Last ned bilde
Mobil ladestasjon fra Volkswagen.
Mobil ladestasjon fra Volkswagen.
Last ned bilde
Mobil ladestasjon fra Volkswagen
Mobil ladestasjon fra Volkswagen
Last ned bilde
Mobil ladestasjon fra Volkswagen
Mobil ladestasjon fra Volkswagen
Last ned bilde

Lenker

Om Volkswagen

Volkswagen
Volkswagen
Frysjaveien 31b
0609 Oslo

240 33 300http://www.vw.no

Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for niende året på rad i 2018. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.

Besøk oss gjerne på:

https://www.volkswagen.no/no.html

https://moller.no/no/nyhetsrom

https://www.volkswagen-newsroom.com/en

https://www.volkswagenag.com/

Følg pressemeldinger fra Volkswagen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Volkswagen

Ren elbilportefølje skal ta Volkswagen til topps igjen2.1.2024 14:16:58 CET | Pressemelding

Etter mange år på topp, har Volkswagen mistet plassen som Norges mest kjøpte personbilmerke. Nå tar merket fatt på 2024 med nye priser, utelukkende elbiler i porteføljen og ambisjoner om å ta tilbake førsteplassen. – Vi har Norges beste, elektriske modellportefølje, folkelige priser og et svært kompetent forhandlernett nærme kunder over hele landet. Vi har alle forutsetninger for å ta tilbake førsteplassen, sier Ulf Tore Hekneby.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye