Eie Eiendomsmegling

Flat prisutvikling i boligmarkedet i februar

I februar steg boligprisene med 0,2 prosent. Boligprisene er nå 4,4 prosent høyere enn for 12 måneder siden, ifølge tall fra Eiendom Norge.

– Boligprisutviklingen i februar ble svakere enn forventet, og ytterpunktene i det norske boligmarkedet forsterkes ytterligere. Mens prisene stiger i Østlandsområdet er utviklingen flat eller negativ i de fleste andre delene av landet, sier administrerende direktør i Eiendom Norge, Christian Vammervold Dreyer.

Størst prisoppgang hadde Oslo, Bærum og Sarpsborg med 0,9 prosent, svakest prisutvikling hadde Stavanger og Sandnes med en nedgang på henholdsvis 1,1 og 0,8 prosent, skriver Eiendom Norge i en pressemelding.

Tall fra Eiendom Norge viser at det ble solgt færre boliger i februar sammenlignet med februar 2015. Det ble solgt 6401 bruktboliger forrige måned, som er en nedgang på 4,4 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.

Eie Eiendomsmegling

Eie har omsatt 270 boliger i februar, noe som er tilsvarende fjorårets omsetning. Likevel opplever vi at det er lavt volum og at det påvirker salgsprisene. Av antall solgte boliger har 75 prosent gått til eller over prisantydning.

– Snittprisen over prisantydning ligger på skyhøye 147 000. Dette er all time high, sier Hedda Ulvness, Administrerende direktør i Eie Eiendomsmegling.

Til tross for at boligene gikk høyt over takst i februar, kan det se lysere ut for boligkjøpere fremover.

– Heldigvis merker vi sterk oppdragsinngang, som igjen vil utjevne en eventuell prisoppgang for årets første måneder, sier Ulvness.

Om Eie Eiendomsmegling

Borgenveien 66

+47 450 39 505http://www.eie.no

Eie er skikkelig eiendomsmegling. Vi er verdiskapende, kompetente, engasjerte, tilgjenglige og innovative. Vi er stolte av våre verdier og de er sentrale for gode prestasjoner. Vi er Norges største privateide, uavhengig meglerkjede og strekker oss langt for å få fornøyde kunder. Du finner oss fra sør til nord i landet.

Følg saker fra Eie Eiendomsmegling

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Eie Eiendomsmegling på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Eie Eiendomsmegling