Fjordkraft blir mobilleverandør og utfordrer med lave priser: Tilbyr 1 million nordmenn billigere mobilabonnement

Strømleverandøren Fjordkraft blir leverandør av mobiltelefoni, og utfordrer de etablerte mobilaktørene med ekstra lave priser til sine strømkunder.

– Nesten 1 million nordmenn har strøm fra Fjordkraft i stikkontakten der de bor. Er du strømkunde, eller bor sammen med noen som er det, får du fra 25. april ekstra lave priser på våre mobilabonnement. Veien fra å tilby strømabonnement til mobilabonnement er kort for oss, sier adm. direktør i Fjordkraft, Rolf Barmen.

Mobilbransjen er overmoden for konkurranse

Økt konkurranse gir økt valgfrihet og er alltid til kundens beste. Fjordkraft har vært en pådriver for økt konkurranse i strømbransjen i flere år. Og jo flere kunder, desto mer innkjøpsmakt.

– Nå ønsker vi å utfordre mobilbransjen og de etablerte aktørene med lavere priser. Telia og Telenor kontrollerer til sammen over 95 prosent av privatmarkedet for mobiltelefoni og har høye marginer. Folk flest vet ikke at TalkMore, Chess, OneCall, Tele2, og nå sist Phonero alle er Telia- og Telenor-selskaper, kun med andre merkenavn, sier Barmen.

– Flere etablerte selskaper har det siste året utfordret det norske telekom-duopolet, men vi er de første til å tilby lave priser for alle – og ekstra lave priser til våre kunder, sier Barmen.

Bedre ressursutnyttelse

Fjordkraft har allerede et stort kundesenter og solid erfaring med innkjøp og fakturering fra strømbransjen. Samtidig er selskapet en kjent nasjonal aktør som ikke trenger å investere i å bygge opp en ny merkevare. Nå skal Fjordkraft gjøre det samme med mobiltelefoni som de har gjort med strøm.

– I Fjordkraft kjøper vi inn og videreselger strøm. Mobiltelefoni er også en abonnementstjeneste som går ut på å kjøpe inn og videreselge mobilsignaler. Når vi nå går inn i mobilmarkedet tar vi utgangspunkt i det vi allerede kan. Vi har erfaring med å håndtere en stor kundemasse, drive god kundeservice og vi er vant til å leve med lavere marginer enn mobilbransjen. Dette ønsker vi at skal komme våre kunder til gode, sier Barmen.

Satser langsiktig i et mobilmarked som endres
Før han overtok ledelsen i Fjordkraft i 2013 opparbeidet Barmen seg 17 års erfaring fra mobilbransjen, blant annet som adm. direktør for Chess. Nå griper han muligheten til å utfordre et mobilmarked i sterk endring. Selskapet satser tungt og har ambisjoner om å få 200 000 kunder innen 2020.

– Vi har finansielle muskler til å satse langsiktig. Markedet er kontrollert av to aktører. For å skape reell konkurranse tror jeg vår erfaring med å arbeide med rammebetingelser i energimarkedet vil være en kritisk suksessfaktor for at vi skal finne en bærekraftig forretningsmodell innenfor lavpris-segmentet, avslutter Barmen.

Hvis du vil se dette innholdet fra www.youtube.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

FAKTA OM MOBILMARKEDET

Tabell 1: Markedsandeler for privat mobiltelefoni basert på omsetning 1. halvår 2016

Tilbyder

1. halvår 2016

Telenor

Telia

NextGenTel

Ice Norge

Lycamobile Norway Ltd

Hello

Chili Mobil

Phonero

Øvrige

Kilde: Nasjonal kommunikasjonsmyndighet

Etter at Telias oppkjøp av Phonero våren 2017 kontrollerer Telia og Telenor 95,9 prosent av privatmarkedet for mobiltelefoni. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet offentliggjør oppdaterte tall i mai 2017.

FAKTA OM FJORDKRAFT MOBIL

Tabell 2: Fjordkrafts mobilabonnementer og priser for strømkunder og ikke-strømkunder

Databruk i EU/EØS er inkludert.

1 GB

3 GB

5 GB

10GB

20GB

Fordelspriser for Fjordkrafts strømkunder og husstandsmedlemmer

119,- per mnd.

199,- per mnd.

279,- per mnd.

339,- per mnd.

439,- per mnd.

Priser for ikke-strømkunder

199,- per mnd.

279,- per mnd.

339,- per mnd.

439,- per mnd.

539,- per mnd.

Som tabellen viser, vil det være mye penger å spare på mobilabonnement for de som har Fjordkraft i stikkontakten der de bor.

Fordelspriser

Alle strømkunder kan bestille billige mobilabonnement fra Fjordkraft, men for å få tilgang til de ekstra lave fordelsprisene er man nødt til å være privat strømkunde. Den eneste forutsetningen er at husstanden du bor i har strømavtale med Fjordkraft. Man trenger derfor ikke å være i familie for å få tilgang til fordelsprisene.

Dekning

Fjordkraft har valgt Telenor-dekning til mobilkundene sine. Undersøkelser selskapet har gjennomført, viser at Fjordkrafts kunder foretrekker Telenor-dekning.

Tilleggstjenester som er inkludert i alle abonnementer

• Databruk i EU/EØS er inkludert
  • Fri bruk av tale, SMS og MMS
  • Videreføring av data til neste måned – også kjent som data rollover
  • Fri fart på datanedlasting
  • Ingen bindingstid
  • Dekningsgaranti: Med mobilabonnement fra Fjordkraft er du garantert full Telenor-dekning når du ringer og surfer. Prøv oss i 30 dager. Er du ikke fornøyd får du månedsbeløpet tilbake.

Mer informasjon finner du på www.fjordkraft.no/mobil

Adm.dir.Rolf Barmen og kommunikasjonsdirektør Jeanne Tjomsland. Foto:Hanne Solheim

Fjordkraft er det største sluttbrukerselskapet for strøm i Norge. Fjordkraft startet med mobiltelefoni i privatmarkedet i april 2017 og er Norges største mobilaktør uten eget nett.
Hovedkontoret er i Bergen. Selskapet har også kontorer på Sortland, Hamar, Sandefjord, Trondheim og Oslo.
Fjordkraft er en del av Elmera Group ASA, som inkluderer strømleverandører i Norge, Sverige og Finland, samt teknologi- og tjenesteselskaper knyttet til kraftmarkedet.
Elmera Group ASA er børsnotert.