Fjellvettreglene, solkrem og brannsikring

17.2.2017 13:59 | Sector Alarm

Mange nordmenn som drar til fjells i disse dager bør huske på å brannsikre hytta. – Vi er mye innendørs på hytta og omringer oss ofte med levende flammer, da er også sjansen større for brann. Brannsikring kan redde liv og bør være minst like viktig som fjellvettreglene og solkremen når man nordmenn drar på hyttetur, sier kommunikasjonssjef Sissel Eckblad i Sector Alarm.

Foto: Erik Johansen / NTB scanpix

I følge en undersøkelse i fjor reiste fem av ti nordmenn bort i påsken og nesten 80 prosent skulle feriere i Norge (TNS Gallup på vegne av NHO reiseliv). Mange av disse reiser på hytta med venner eller familie.

• Mange hytteeiere har nok gode rutiner når det gjelder brannsikring, men vi vet at rundt 20 000 nordmenn blir nye hytteeier i løpet av et år, og for dem er det viktig å få seg gode rutiner helt fra starten, sier Sissel Eckblad.

Sjekk brannsikringen

Uansett om du eier eller leier fritidsboligen anbefaler vi en sjekk av røykvarsleren og av slukkeutstyret. Ta grep og sjekk at røykvarsleren og slukkemiddelet på hytta er i orden. Brannsikring er eiers ansvar, men det kan være smart å tenke på at noen utleiere slurver med brannsikringen.

Mange hytter ligger langt fra nærmeste brannstasjon og tidlig varsling er derfor helt avgjørende hvis uhellet først er ute. Men det nytter ikke å ha røykvarsler og slukkemiddel hvis det ikke fungerer.

I følge Brannvernforeningen rykker brannvesenet ut til over 100 hyttebranner i året og de fleste branner skyldes menneskelig adferd som glemsel, uoppmerksomhet, uforsiktighet, slurv og mangel på kunnskap.

• Vi har laget en sjekkliste for en brannsikker hytteferie, og jeg anbefaler alle å henge listen et synlig sted i hytta slik at alle som benytter hytta kan finne den, avslutter Sissel Eckblad i Sector Alarm.

Sector Alarms tips for brannsikker hytteferie:

• Sjekk røykvarsleren og slukkeutstyret
  • Fjern brennbare materialer som ligger i nærheten av den åpne peisen
  • Forlat aldri komfyren under matlaging
  • Sjekk at komfyr, vaskemaskin og tørketrommel er slått av
  • Sjekk at levende lys er slukket
  • Sjekk at ingen varmeovner er tildekket
  • Undersøk om det er svimerker eller sterk varmegang i sikringsskap
  • Se etter svimerker i ledninger, støpsler, kontakter og lamper
  • Slukk levende lys når du forlater rommet
  • Ha brannøvelser med barna i familien
  • Anskaff en boligalarm med brannvarsling koblet til en alarmstasjon

Foto: Erik Johansen / NTB scanpix

Daniel Stock: Født uten ski på beina30.5.2017 18:17Pressemelding

Det heter seg at Nordmenn er født med ski på beina. Det er så visst ikke tilfelle for Vadsøgutten Daniel Stock. Nordlendingen som primært begynte å gå på ski fordi han ønsket å forbedre utholdenhet og styrke i forbindelse med crossykkelkjøringen. Etterhvert ble han bedre og bedre i skisporet. I 2007 havnet han «plutselig» på pallen under et nord-norsk mesterskap i Alta, og først fra den dagen ble det fullt fokus på langrenn.