EVRY

Fjellinjen forbedrer sin kundehåndtering med roboter fra EVRY

Del
Programvareroboter fra EVRY tar over manuelle arbeidsoppgaver på Fjellinjens kundesenter, som frigjør tid til å betjene flere kunder på kortere tid og gi bedre service. Målet er å automatisere 50 000 eposthenvendelser, en tredjedel av all epost som kommer inn til Fjellinjen hvert år.

Fjellinjens kundesenter startet dialogen med EVRY med et ønske om å effektivisere arbeidsprosesser og tilby bedre og raskere kundeservice. Noen prioriteringer var allerede på plass, blant annet ønsket man å oppnå rask effekt og samtidig beholde fagkunnskap og eierskap til prosjektet internt. Kundesenteret behandler et stort antall henvendelser årlig og det brukes mye tid på manuell behandling og oppdatering av ulike systemer. Hver gang det innføres takstendringer i bomringen rundt Oslo øker antall kundeforespørsler kraftig. Bare i høst økte antallet telefon- og e-posthenvendelser og trafikken på nettsidene fra 4 000 daglige besøkende til 12 000 hver dag. Slike svingninger i trafikken var en av årsakene til at Fjellinjen ønsket å se på om noen av de daglige oppgavene kunne håndteres på en mer effektiv måte.

For å finne nye og gode tiltak for effektiv kundeservice opprettet Fjellinjen og EVRY i felleskap en prosjektgruppe på tvers av fagavdelinger. EVRYs eget kundesenter, som har tatt i bruk flere ulike tekniske løsninger for automatisering og effektiv sakshåndtering, ble involvert i prosjektet. Under ledelse av EVRY ble det holdt tre workshops på områdene kartlegging, muligheter og løsninger. Kartleggingen av dagens situasjon omfattet blant annet en gjennomgang av arbeidsoppgaver og tidsbruk mens evaluering av muligheter innebar en teknologinøytral vurdering av alternative løsninger.

I løpet av pilotprosjektet ble det raskt tydelig at en automatisering av manuelle rutineoppgaver ville kunne gi betydelig og rask effekt. Det ble satt i gang et pilotprosjekt hvor programvareroboter skulle ta over definerte rutineoppgaver for Fjellinjens kundesenter. Nå har programvarerobotene tatt over håndteringen av 2 000 e-poster i måneden. Dette frigjør verdifull tid slik at Fjellinjens kundeservice kan hjelpe flere kunder, betjene forespørslene raskere og bruke tiden på saker som krever individuell vurdering samtidig som kvaliteten på saksbehandlingen blir bedre. Robotene jobber i de samme systemene som de ansatte på kundesenteret og tar hånd om saker som oppdatering av kundens adresse eller bilnummer og registrering av nye kunder.

Kundesenterleder Richard Vogt i Fjellinjen er veldig fornøyd med hvor raskt kundesenteret har fått effekt av automatiseringen. «Vi valgte å starte med et pilotprosjekt for å vurdere muligheter og resultater. Nå ser vi på muligheten til å utvide samarbeidet med EVRY, som vi er godt fornøyd med. Målet vårt er at når alle robotene er i full drift, skal vi ha automatisert 50 000 eposthenvendelser i året. Dette er en tredjedel av all e-post som kommer inn til oss. Med robotene er vi i forkant av utviklingen og det liker vi å være. Kundesenteret vårt har som mål å levere den beste servicen til kundene, samtidig som vi effektiviserer driften og øker lønnsomheten for eierne våre», sier Richard Vogt.

Den tekniske løsningen kalles Robotic Process Automation (RPA), leveres av EVRY og er basert på programvare fra UiPath. Tjenester knyttet til rådgivning, kvalitetssikring, workshopledelse og prosjektledelse er også en del av EVRYs leveranse til Fjellinjen.

«Vi er glade for at Fjellinjen har valgt å samarbeide med oss. Det er utviklende å bistå kunder som vil være i førersetet og som er pådrivere for å ta i bruk ny teknologi, som automatisering og programvareroboter. Nå ser vi frem å se på resultatene som er oppnådd så langt og utvide samarbeidet med Fjellinjen», sier Kolbjørn Haarr, konserndirektør i EVRY Norge.

Et av EVRYs hovedsatsingsområder er kundesenterløsninger som utnytter robotteknologi og kognitiv intelligens slik at norske virksomheter skal kunne tilby den beste kundeopplevelsen, bli mer effektive og få et konkurransefortrinn i markedet.

Om Fjellinjen

Fjellinjen AS eies av Oslo kommune (60 %) og Akershus fylkeskommune (40 %), har cirka 590 000 avtalekunder og registrerer omkring 113 millioner passeringer i året. Visjonen til Fjellinjen er å gjøre reisen enkel og de er stolte over å ha bidratt til utviklingen av regionen gjennom 26 år. Mange viktige vei- og kollektivprosjekter i Oslo- og Akershusregionen er helt eller delvis finansiert av bompenger. I 2016 bidro Fjellinjen med cirka 2,4 milliarder kroner til vei- og kollektivprosjekter, midler som blant annet har bidratt til finansieringen av den nye Kolsåsbanen og byutvikling i Bjørvika. Alle medarbeiderne i Fjellinjen jobber etter grunnverdiene enkel, hjelpsom og korrekt. 

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Richard Vogt, Kundesenterleder i Fjellinjen og Vincent Aardalsbakke, leder for Robotic Process Automation i EVRY Norge
Richard Vogt, Kundesenterleder i Fjellinjen og Vincent Aardalsbakke, leder for Robotic Process Automation i EVRY Norge
Last ned bilde
Last ned bilde

Lenker

Om EVRY

EVRY
Snarøyveien 30 A
1360 Fornebu

+47 23 14 50 00https://www.evry.no

EVRY er Skandinavias ledende leverandør av IT-tjenester med lokal tilstedeværelse i over 50 byer og tettsteder. EVRY satser på utvalgte bransjer som offentlig sektor, bank og finans, forsikring, helse, energibransjen, olje og gass, produksjonsbedrifter, handel og logistikk, teknologi og kommunikasjon og servicebedrifter. Ved hjelp av bransjekunnskap og teknologisk innsikt skaper EVRY digitale fortrinn til fordel for sine kunder og bidrar til utviklingen av fremtidens informasjonssamfunn. EVRY har ca. 9 000 ansatte og en årlig omsetning på ca. 12.5 milliarder kroner.

Følg pressemeldinger fra EVRY

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra EVRY på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra EVRY

EVRY rapporterer et andre kvartal i 2019 med vekst innen konsulent- og applikasjonstjenester, som støtter selskapets strategiske retning12.7.2019 07:01:12 CEST | Pressemelding

(Fornebu, 12. juli 2019) EVRY rapporterer driftsinntekter for andre kvartal på 3 178 millioner kroner i 2019, sammenlignet med 3 286 millioner kroner i andre kvartal 2018. Driftsinntektene for årets første halvår var på 6 507 millioner kroner, som er en økning fra 6 494 millioner kroner for samme periode i fjor. Justert for valutaeffekter og oppkjøp, var den organiske veksten 0,1 % i første halvår 2019, sammenlignet med første halvår av 2018. Financial Services rapporterte en positiv organisk vekst i andre kvartal, mens de andre forretningsområdene var berørt av sesongsvingninger.

EVRY och Tieto går samman för att bli en ledande leverantör av digitala tjänster i Norden.18.6.2019 07:10:12 CEST | Pressemelding

(Fornebu / Espoo, 18 juni 2019) EVRY och Tieto tillkännager idag ett avtal om samgående för att bilda ett av de ledande digitala tjänste- och mjukvaruföretagen i Norden. Med en kombinerad omsättning på närmare 3 miljarder EUR och med 24 000 medarbetare blir det nya bolaget väl positionerat för att öka den digitala innovationstakten för nordiska företag och samhället i stort. De båda bolagen kompletterar varandra utifrån sin geografiska närvaro samt från ett kund- och erbjudandeperspektiv. Det nya bolaget får namnet TietoEVRY och kommer betjäna tusentals kunder inom såväl privat som offentlig sektor i mer än 90 länder.

EVRY og Tieto fusjonerer og skaper en ledende nordisk leverandør av digitale tjenester18.6.2019 07:00:43 CEST | Pressemelding

(Fornebu/Espoo, 18. juni 2019) EVRY og Tieto har i dag kunngjort en fusjonsavtale. Sammen skaper partene et konkurransedyktig selskap for digitale tjenester og programvare i Norden. Det fusjonerte selskapet vil ha en samlet omsetning på rundt 30 milliarder kroner og 24.000 medarbeidere. EVRY og Tieto er svært komplementære når det gjelder geografiske markeder, tjenesteportefølje og kunder. Selskapet vil bli kalt TietoEVRY og ha flere tusen kunder i privat og offentlig sektor i mer enn 90 land.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye