Fjell og skoger skal fylles med telt

30.8.2016 07:30 | Norsk Friluftsliv

I fjor sov minst 90 000 nordmenn under «Natt i naturen». Til helgen skal nok en gang norske skoger, fjell og hager fylles med telt, folk og soveposer, for å markere starten på Friluftslivets uke.

Det forventes at tusenvis av mennesker vil sove ute på "Natt i naturen" lørdag 3. september - organisasjonen Norsk Friluftsliv inviterer hele Norge til å bli med, i anledning Friluftslivets uke. Foto: Jonas Svensson

Det er paraplyorganisasjonen Norsk Friluftsliv som sammen med medlemsorganisasjonene inviterer hele Norge til å bli med ut i naturen i Friluftslivets uke 3.-11. september.

-Ta en «Natt i naturen» 3. september og sov ute i det fri denne lørdagskvelden, anbefaler Lasse Heimdal, generalsekretær i Norsk Friluftsliv. Overnattingen kan være i telt eller under åpen himmel, enten i skogen, på fjellet, ved sjøen, sammen med en friluftslivsorganisasjon eller der hvor det passer deg best.

Utforsk nærmiljøet ditt
- I Norge er naturen aldri langt unna. Inviter gjerne med venner og familie og finn et fint sted i nærheten av der du bor. Du kan også sette opp teltet i hagen eller dra dyna ut på terrassen! En natt i naturen trenger ikke å være en storstilt «ekspedisjon», sier Heimdal.

«Friluftslivets uke» er en årlig feiring av friluftslivet i Norge, med mange hundre lokale arrangementer over hele Norge regi av friluftslivsorganisasjoner, friluftsråd og kommuner. Mange av arrangementene er markert på kartet på friluftslivetsuke.no.

-Vi opplever generelt en stor interesse for friluftsliv i Norge, men vi ønsker å få enda flere til å ta del – oftere. Et viktig mål med #nattinaturen er å skape mer oppmerksomhet om det enkle friluftslivet og alle mulighetene som finnes i nærmiljøene der folk bor, sier Heimdal.

Allemannsretten i praksis
Allemannsretten er nøkkelen til de gode opplevelsene i naturen. Dette er noe av bakgrunnen for oppfordringen om å sove ute i det fri på «Natt i naturen» lørdag 3. september.