Fjell og grønt på påsketallerkenen

I påsken vender nordmenn mot fjellet – også når vi velger påskematen. I tillegg står frukt og grønt sterkt, med appelsinen i front. Påsken er altså tid for tradisjoner, også på tallerkenen.
Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen.

Påskelammet er manges påskefavoritt forteller Ingvill Størksen, direktør for Virke Dagligvare.

– Påskelammet er smaken av ren norsk natur og frisk fjelluft. Ut fra estimater fra Nortura, regner vi med at hele 1500 tonn av disse varene kommer til å havne på norske middagstallerkener i løpet av påsken.

Lam er i økende grad et helårsprodukt, men forbruket har et klart oppsving rundt påske. De mest tradisjonelle lammerettene er lammestek og lammelår.

– Lam smaker ekstra godt med friske urter. Eksempelvis tar salget av frisk rosmarin seg opp rundt påske. Urter er en god smaksforsterker, og kan godt brukes til å redusere forbruket av salt, slår Størksen fast.

25 appelsiner per nordmann

På fruktfatet holder appelsinen stand som selve påskefrukten. Opplysningskontoret for frukt og grønt anslår at vi importerte 32 506 tonn appelsiner til Norge i 2018. Tradisjonelt kom de søteste appelsinene til Norge i påsken. Nå får vi gode og smakfulle appelsiner hele året, men nordmenn må fortsatt ha smaken av appelsin for å få påskestemning.

– Importen ligger nok på samme nivå i 2019, og mesteparten av dette blir spist i perioden januar til mars. Påsketradisjonen med appelsin i solveggen står sterkt. Appelsin er den tredje mest populære frukten vi har i Norge, og i snitt spiser vi hele 25 stykk hver i løpet av påsken, forteller Størksen.

Påskekonkurransen om kundene er i gang, og dagligvarekjedene lokker med sunne varer.

– Appelsiner, frukt og grønt i beger og smoothie er blant varene vi ser at kjedene setter ned prisene på. Sunt smågodt, i form av porsjonspakninger og selvplukk av frukt og grønt, blir stadig mer populært. Også frukt og grønt egner seg i påske-egget, sier Størksen.

Påske = egg

Påsketradisjonen med egg til frokost står fjellstøtt i norske stuer og hytter. Forbruket av egg dobles i påskeuken sammenlignet med året ellers.

– Ifølge anslag fra Nortura, spiser nordmenn 30 millioner egg i løpet av påskeuken. Det tilsvarer ett egg per nordmann hver dag, kommenterer direktøren for Virke Dagligvare.

Egg serveres gjerne sammen med bacon. Nortura estimerer at vi spiser hele 300 tonn med bacon i løpet av påsken. En sen påske kan bety starten på grillsesongen både hjemme og på hytta. Det forventes at vi spiser hele 1000 tonn grillpølser i løpet av påskeuken.

Hytta mest populær

Tall fra Virke Reiseliv viser at hytta fortsatt er den mest populære reisedestinasjonen i påska. 47 prosent av dem som skal ha påskeferie, svarer at de skal på hytta. For de aller fleste, er samvær med familie og venner viktigst.

– Uansett hvor i Norge du er i påsken, er det gode muligheter til å smake seg gjennom Norges matskatter. Det finnes stadig flere lokalmatprodukter med smak av tradisjon, fjell og frisk natur. Påsken er en god anledning til å gå på jakt etter spennende lokalmat, enten du er hjemme eller på hytta, avslutter Størksen.

Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen.

Virke er den ledende hovedorganisasjonen for tjenestenæringene i Norge, og representerer over 21 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet.

Virke Dagligvare har nær 1900 medlemsbedrifter og omfatter det meste av den private dagligvarehandelen med kjedenes hovedkontorer, lagre, kjedeeide butikker, franchisebutikker samt leverandører.