Fjær for forskning

-Takket være inntektene fra fastelavnsris, vet vi nå eksempelvis mer om hvordan kvinner som fjerner friske organer for å forebygge kreft, kan få et bedre liv, sier generalsekretær Grete Herlofson i Norske Kvinners Sanitetsforening.

- Kjøper du fastelavnsris bidrar du til viktig forskning på kvinnehelse, sier generalsekretær Grete Herlofson i Norske Kvinners Sanitetsforening.

Årlig får rundt 500 kvinner eggstokkreft i Norge. Dette er en av de mest dødelige kreftsykdommene kvinner kan få. Samtidig blir enda flere rammet av brystkreft. Mange er genetisk disponert, og frykten for å bli rammet oppleves dramatisk for de kvinnene det gjelder.

-Vi vet at noen kvinner med arvelig kreft i familien velger å fjerne friske organer som bryst, eggstokker og eggledere for å forebygge. En metode som ble verdenskjent da filmstjernen Angelina Jolie stod frem og fortalte at hun hadde fjernet brystene etter en gentest. Til nå har vi hatt for liten kunnskap om hvilke konsekvenser dette gir, sier Herlofson.

Bedre liv
Halvparten av kvinnene som fjerner friske organer får redusert livskvalitet, siden de kommer rett i overgangsalderen med de konsekvensene det har. Særlig går dette utover kvinnenes seksualliv. Hormonpreparater kan behandle plager som skyldes bortfallet av det kvinnelige kjønnshormonet østrogen.

- Forskningen viser at den reduserte livskvaliteten i all hovedsak rammer kvinnene som ikke tar hormontilskudd. Det er klare retningslinjer for hormonbehandling, men vi ser at dette ikke følges opp. Helsepersonell har et ansvar for å informere kvinnene bedre om dette, fremholder hun.

Selv om det norske helsevesenet tilbyr slike operasjoner, har man ikke hatt tilstrekkelig kunnskap om konsekvensene. Derfor har Sanitetskvinnene finansiert forskningen til gynekolog Nora Johansen ved Sørlandet sykehus.

#fjærforforskning
Herlofson er glad for at Sanitetskvinnene og Nora Johansen i fellesskap har bidratt til økt kunnskap for kvinner som må ta valget om de skal fjerne friske organer fordi det er arvelig kreft i familien. Dette er et godt eksempel på forskning på kvinners helse som blir realisert takket være salg av fastelavnsris.

- Jeg oppfordrer alle til å kjøpe fastelavnsris. På den måten kan du være med på å støtte kvinnehelseforskning, avslutter generalsekretær Grete Herlofson i Norske Kvinners Sanitetsforening.

Norske Kvinners Sanitetsforening (N.K.S.) er Norges største kvinneorganisasjon. Hovedsatsingsområdet er kvinners helse og livsvilkår og organisasjonen bidrar med rundt 100 millioner kroner årlig til lokale tiltak og bevilger hvert år 8-10 millioner kroner til forskning innen kvinnehelse.

Følg saker fra Norske Kvinners Sanitetsforening

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norske Kvinners Sanitetsforening på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Norske Kvinners Sanitetsforening

Maiblomsten blomstrer for barna2.5.2019 11:22:55 CESTPressemelding

Sanitetskvinnene har solgt maiblomsten i over 100 år og har skaffet over 200 millioner kroner til inntekt for folkehelsen. Nå går inntektene til arbeid for barn og unge i landets 650 sanitetsforeninger. – Landet over sørger sanitetskvinner for ulike aktiviteter for barn som skolefrokoster, høytlesning, jentegrupper og drømmedager for barn som har det vanskelig. Sanitetskvinnenes innsats bidrar til sosial utjevning. Ti prosent av barna i Norge bor i familier med vedvarende lav inntekt. Barnefattigdom gjør at barn som står på utsiden av felleskapet påføres en sårbarhet som påvirker dem senere i livet, eksempelvis med lavere utdanning. Når du kjøper maiblomsten støtter du dette arbeidet, sier generalsekretær Grete Herlofson i Norske Kvinners Sanitetsforening. Lesedugnad 4. mai Lørdag 4. mai skal flere sanitetsforeninger rundt omkring i Norge gjennomføre en lesedugnad kl. 13.00. Sanitetskvinnene har et ønske om å sette et større fokus på hvor viktig høytlesning er for barn, både innen språ