Fiskeriministeren roser MENYs fiskesatsing

Fiskeriminister Per Sandberg er imponert over MENYs fiskesatsing og tror at økt fokus på enkle løsninger vil få fart på fiskesalget.

Fiskeriminister Per Sandberg sløyer fisk med kyndig veiledning fra lærling Ole Nicolai Jørgensen. Til venstre  kategoridirektør Einar Gundersen.  Foto: Filip Agnihotri
Fiskeriminister Per Sandberg sløyer fisk med kyndig veiledning fra lærling Ole Nicolai Jørgensen. Til venstre kategoridirektør Einar Gundersen. Foto: Filip Agnihotri

På MENY Vollebekk i Oslo fikk fiskeriministeren i går en grundig innføring i MENYs fiskesatsing og spesielt den nyeste og enkle satsingen; Fisk på 1-2-3.
- Jeg er imponert over den jobben MENY gjør for å satse på enkle løsninger, enten det er til enslige, barnefamilier eller andre som ønsker å spise sunnere. Forbrukerne sier de vil spise mer fisk og da er det viktig at næringen legger til rette for fisk i en travel hverdag, sier Per Sandberg.

Satser på fagfolk
Han er også glad for at MENY satser på fagfolk og tar ansvaret for opplæring av unge mennesker i en næring som har et stort behov for fagarbeidere.
-Sjømatnæringen er i enorm vekst og da trenger vi unge faglærte mennesker som ønsker å satse på en karriere innen dette faget, sier Sandberg.

Kategoridirektør i MENY, Einar Gundersen, tok imot Sandberg på Vollebekk og er glad for annerkjennelsen fra fiskeriministeren.
- Vi har jobbet mye den siste tiden med å gjøre fisk tilgjengelig for folk flest, og ser allerede at riktig eksponering og enkle løsninger gir gode salgsresultater, sier Gundersen.

MENY, som i mange år har vært toneangivende på sjømat og trender, ønsker å stimulere til sunnere handlekurver og økt konsum av fisk. I februar lanserte MENY derfor vi «Fisk på 1-2-3» som består av enkle og raske, men spennende og smaksrike ferske fiskeretter. I høst lanserte kjeden «Ukens Middag på under 20 minutter» hvor en av de to middagene hver uke er fisk. Alle butikkene har fortsatt bemannet fiskedisk med bredt utvalg og høy fagkompetanse.

Sjømatkonsumet sank, ifølge Nielsen-tall, med 5 prosent fra 2015 til 2017 med mest nedgang blant de yngre.