NorgesGruppen

Fiskekonsumet fra minus til pluss

Del
For første gang på tre år øker fiskesalget i NorgesGruppens butikker.

Volumutviklingen på fisk er opp 2,6 prosent, viser ferske tall fra NorgesGruppen sin halvårsrapportering på sunnhet og folkehelse. Det er ikke langt unna målsettingen som NorgesGruppen har satt årlig for salg av fisk. I 2018 var utviklingen på – 1,1 prosent, og i 2017 pekte pilene ned hele 2,9 prosent.

- Fisk har i flere år blitt oppfattet som dyrt, og vedvarende høye laksepriser er en del av forklaringen på den tilbakegangen vi har sett over lengre tid, sier fagsjef for ernæring Aina Marie Lien.

Samtidig viser tallene at det er vanskelig å rekruttere nye forbrukere til å spise fisk.
- De som allerede spiser fisk spiser mer, men vi har fortsatt en vei å gå med å nå en større del av befolkningen sier Lien og legger til at hun tror at smak og enkelhet er barrierer som må jobbes mer med.

Veksten i 2019 er drevet av fiskekampanjen «Fiskelykke» hos KIWI, med priskutt tilsvarende momsen og videre satsning på ferskpakket fisk med 15 % i KIWI PLUSS.

Flere områder i riktig retning
Halvårsresultatene innenfor sunnhet og folkehelse viser at flere piler peker riktig vei. I 2018 så vi for første gang en nedgang i salget av mettet fett, en utvikling som har fortsatt i 2019. Halvårstallene viser en nedgang på 0,8 prosent, omtrent på målsettingen for året som helhet.

- Våre samarbeidspartnere har redusert fettinnholdet noe i melk. Det bidrar positivt. Tallene viser videre en positiv utvikling innen spisefett hvor særlig enkelte produktendringer innenfor smør har bidratt godt, sier Lien.

Kundene i NorgesGruppens butikker velger også stadig mer sukkerfri drikke fremfor brus. Lien forteller at leverandører har jobbet godt med sukkerreduksjon i lang tid i mange kategorier.
- Det er gledelig å se utvikling til mindre sukker i hverdagsprodukter som pålegg og frokostblandinger, sier hun.

Varmerekorder og langvarig tørke i første del av 2018 har påvirket resultatene for første halvår 2019. Innenfor frukt og grønt har det eksempelvis vært begrenset med norske lagringsgrønnsaker som gulrot, løk, kål og kålrot. NorgesGruppen ser nå imidlertid en sterk vekst etter juni måned i år.

Målsettinger for 2020 innen rekkevidde
NorgesGruppen ser at det skal være mulig å nå flere av målene som er satt innen 2020.
- Vi har satt oss svært ambisiøse mål, i tråd med kostrådene. Derfor er det gledelig å se at vi ligger så godt an på fire av våre sju mål, sier Lien.

Områdene der NorgesGruppen ser ut til å kunne prestere bedre enn målsettingen er innenfor grove brød, omsetning med Nøkkelhull og for sukkerreduksjon. Innenfor frukt og grønt ligger vi an til å kunne levere et sterkt resultat, og pilene peker riktig vei for fisk, salt- og mettetfettreduksjon.

Sunnere handlekurver i hele landet
Samfunnsgevinstene av at befolkningen følger myndighetenes kostholdsråd er på ca. 154 mrd. kroner hvert år ifølge Helsedirektoratet. Mange liv går tapt hvert år som følge av dårlig kosthold. 6 av 10 nordmenn ønsker hjelp til å spise sunnere, og det er en stor andel i befolkningen som ikke følger kostholdsrådene.

NorgesGruppen har 1,2 mill. forbrukere innom butikkene daglig, og ønsker å legge til rette for at disse kan ta grønne og sunnere valg og dermed bidra til at flere følger myndighetenes kostholdsråd.

Sammenlignbar volumutvikling 1. halvår 2019

Frukt og grønt
Målsetting 2020: + 22 % (4 % vekst per år)
Status 1. halvår 2019: - 0,6 %
Kommentar: Den varme og tørre sommeren i fjor gir utslag på resultatene også i år med mangel på varer, deriblant norske lagringsgrønnsaker. Vi har imidlertid en sterk vekst etter juni måned i år, og har tro på at vi kommer til å levere en positiv utvikling fremover.

Fisk og sjømat
Målsetting 2020: + 16 % (3 % vekst per år)
Status 1. halvår 2019: +2,6 %
Kommentar: Endelig øker fiskekonsumet i volum etter flere år med tilbakegang. Kampanjer har bidratt positivt, og arbeidet med enkelhet og smak fortsetter for å klare å rekruttere flere forbrukere til å spise fisk.

Grove brød
Målsetting 2020: > 52 %
Status 1. halvår 2019: 52 %
Kommentar: Markedet totalt er preget av volumtilbakegang på ferske brød, mens NorgesGruppen har en liten fremgang mot tilsvarende periode i fjor. Andelen ekstra grovt er større enn andelen halvgrovt. Andelen grove/ekstra grove brød er 69,3 %.

Nøkkelhull
Målsetting 2020: > 20 %
Status 1. halvår 2019: 20,5 %
Kommentar: God utvikling, og med en nøkkelhullsandel på 20,5 prosent ligger vi foran målet for 2020.

Salt
Målsetting 2020: - 20 % (- 3,7 % per år)
Status 1. halvår 2019: - 0,6 %
Kommentar: Gledelig med fortsatt reduksjon, men bak målet for 2020. Reduksjon i saltomsetning drives av gradvise saltreduksjoner i eksisterende produkter og utvikling av nye produkter med lavere saltinnhold - som foretrekkes av stadig flere forbrukere.

Sukker
Målsetting 2020: - 10 % (- 2 % per år)
Status 1. halvår 2019: - 0,4 %
Kommentar: Vi ligger foran målet for 2020, og det jobbes godt med sukkerreduksjon på tvers av kategorier. Blant annet har hverdagsprodukter som pålegg og frokostblandinger fått mindre sukkerinnhold.

Mettet fett
Målsetting 2020: - 5 % (- 1 % per år)
Status 1. halvår 2019: - 0,8 %
Kommentar: God reduksjon i salget av mettet fett. Halvårstallene viser en nedgang på 0,8 prosent, omtrent på målsettingen for året som helhet. Våre samarbeidspartnere har jobbet godt med fettreduksjon i melk og produktforbedringer innen spisefett 

Bilder

Om NorgesGruppen

NorgesGruppen
NorgesGruppen
Karenslyst alle 12-14
OSLO

(+47) 24 11 31 00http://www.norgesgruppen.no

Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.

NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.

Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.

Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.

Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.

Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye