NorgesGruppen

Fiskekonsumet fra minus til pluss

Del

For første gang på tre år øker fiskesalget i NorgesGruppens butikker.

Volumutviklingen på fisk er opp 2,6 prosent, viser ferske tall fra NorgesGruppen sin halvårsrapportering på sunnhet og folkehelse. Det er ikke langt unna målsettingen som NorgesGruppen har satt årlig for salg av fisk. I 2018 var utviklingen på – 1,1 prosent, og i 2017 pekte pilene ned hele 2,9 prosent.

- Fisk har i flere år blitt oppfattet som dyrt, og vedvarende høye laksepriser er en del av forklaringen på den tilbakegangen vi har sett over lengre tid, sier fagsjef for ernæring Aina Marie Lien.

Samtidig viser tallene at det er vanskelig å rekruttere nye forbrukere til å spise fisk.
- De som allerede spiser fisk spiser mer, men vi har fortsatt en vei å gå med å nå en større del av befolkningen sier Lien og legger til at hun tror at smak og enkelhet er barrierer som må jobbes mer med.

Veksten i 2019 er drevet av fiskekampanjen «Fiskelykke» hos KIWI, med priskutt tilsvarende momsen og videre satsning på ferskpakket fisk med 15 % i KIWI PLUSS.

Flere områder i riktig retning
Halvårsresultatene innenfor sunnhet og folkehelse viser at flere piler peker riktig vei. I 2018 så vi for første gang en nedgang i salget av mettet fett, en utvikling som har fortsatt i 2019. Halvårstallene viser en nedgang på 0,8 prosent, omtrent på målsettingen for året som helhet.

- Våre samarbeidspartnere har redusert fettinnholdet noe i melk. Det bidrar positivt. Tallene viser videre en positiv utvikling innen spisefett hvor særlig enkelte produktendringer innenfor smør har bidratt godt, sier Lien.

Kundene i NorgesGruppens butikker velger også stadig mer sukkerfri drikke fremfor brus. Lien forteller at leverandører har jobbet godt med sukkerreduksjon i lang tid i mange kategorier.
- Det er gledelig å se utvikling til mindre sukker i hverdagsprodukter som pålegg og frokostblandinger, sier hun.

Varmerekorder og langvarig tørke i første del av 2018 har påvirket resultatene for første halvår 2019. Innenfor frukt og grønt har det eksempelvis vært begrenset med norske lagringsgrønnsaker som gulrot, løk, kål og kålrot. NorgesGruppen ser nå imidlertid en sterk vekst etter juni måned i år.

Målsettinger for 2020 innen rekkevidde
NorgesGruppen ser at det skal være mulig å nå flere av målene som er satt innen 2020.
- Vi har satt oss svært ambisiøse mål, i tråd med kostrådene. Derfor er det gledelig å se at vi ligger så godt an på fire av våre sju mål, sier Lien.

Områdene der NorgesGruppen ser ut til å kunne prestere bedre enn målsettingen er innenfor grove brød, omsetning med Nøkkelhull og for sukkerreduksjon. Innenfor frukt og grønt ligger vi an til å kunne levere et sterkt resultat, og pilene peker riktig vei for fisk, salt- og mettetfettreduksjon.

Sunnere handlekurver i hele landet
Samfunnsgevinstene av at befolkningen følger myndighetenes kostholdsråd er på ca. 154 mrd. kroner hvert år ifølge Helsedirektoratet. Mange liv går tapt hvert år som følge av dårlig kosthold. 6 av 10 nordmenn ønsker hjelp til å spise sunnere, og det er en stor andel i befolkningen som ikke følger kostholdsrådene.

NorgesGruppen har 1,2 mill. forbrukere innom butikkene daglig, og ønsker å legge til rette for at disse kan ta grønne og sunnere valg og dermed bidra til at flere følger myndighetenes kostholdsråd.

Sammenlignbar volumutvikling 1. halvår 2019

Frukt og grønt
Målsetting 2020: + 22 % (4 % vekst per år)
Status 1. halvår 2019: - 0,6 %
Kommentar: Den varme og tørre sommeren i fjor gir utslag på resultatene også i år med mangel på varer, deriblant norske lagringsgrønnsaker. Vi har imidlertid en sterk vekst etter juni måned i år, og har tro på at vi kommer til å levere en positiv utvikling fremover.

Fisk og sjømat
Målsetting 2020: + 16 % (3 % vekst per år)
Status 1. halvår 2019: +2,6 %
Kommentar: Endelig øker fiskekonsumet i volum etter flere år med tilbakegang. Kampanjer har bidratt positivt, og arbeidet med enkelhet og smak fortsetter for å klare å rekruttere flere forbrukere til å spise fisk.

Grove brød
Målsetting 2020: > 52 %
Status 1. halvår 2019: 52 %
Kommentar: Markedet totalt er preget av volumtilbakegang på ferske brød, mens NorgesGruppen har en liten fremgang mot tilsvarende periode i fjor. Andelen ekstra grovt er større enn andelen halvgrovt. Andelen grove/ekstra grove brød er 69,3 %.

Nøkkelhull
Målsetting 2020: > 20 %
Status 1. halvår 2019: 20,5 %
Kommentar: God utvikling, og med en nøkkelhullsandel på 20,5 prosent ligger vi foran målet for 2020.

Salt
Målsetting 2020: - 20 % (- 3,7 % per år)
Status 1. halvår 2019: - 0,6 %
Kommentar: Gledelig med fortsatt reduksjon, men bak målet for 2020. Reduksjon i saltomsetning drives av gradvise saltreduksjoner i eksisterende produkter og utvikling av nye produkter med lavere saltinnhold - som foretrekkes av stadig flere forbrukere.

Sukker
Målsetting 2020: - 10 % (- 2 % per år)
Status 1. halvår 2019: - 0,4 %
Kommentar: Vi ligger foran målet for 2020, og det jobbes godt med sukkerreduksjon på tvers av kategorier. Blant annet har hverdagsprodukter som pålegg og frokostblandinger fått mindre sukkerinnhold.

Mettet fett
Målsetting 2020: - 5 % (- 1 % per år)
Status 1. halvår 2019: - 0,8 %
Kommentar: God reduksjon i salget av mettet fett. Halvårstallene viser en nedgang på 0,8 prosent, omtrent på målsettingen for året som helhet. Våre samarbeidspartnere har jobbet godt med fettreduksjon i melk og produktforbedringer innen spisefett 

Bilder

Om NorgesGruppen

NorgesGruppen
NorgesGruppen
Karenslyst Allé 12-14
0213 OSLO

(+47) 24 11 31 00http://www.norgesgruppen.no

Våre medarbeidere står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.

Vi har ulike kjedekonsepter i det norske markedet; lavprisbutikker, supermarkeder og distriktsbutikker. Vi tilbyr også netthandel. Våre konsepter i dagligvare er KIWI, MENY, SPAR og Joker. Deli de Luca, MIX og Jafs er servicehandelskonseptene.

1834 dagligvarebutikker over hele landet, hvorav 1009 er kjøpmannseide, tilbyr mat- og drikkevarer fra hele spekteret av store internasjonale leverandører til norske lokale leverandører. Effektiv varelevering gjennom ASKO og et godt vareutvalg skal sikre kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag.

NorgesGruppen sysselsetter 28 000 ansatte i egeneid virksomhet og nærmere 41 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes.

Følg saker fra NorgesGruppen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NorgesGruppen

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom