Fiskebåt setter fangst av sjøpattedyr på dagsorden

Fiskebåt Nord setter sel- og hvalfangst på dagsorden på sitt årsmøte i Tromsø torsdag 29. og fredag 30. november. – Vi må se på både mulighetene og utfordringene som sjøpattedyrene fører til, sier Marius Ytterstad, styreleder i Fiskebåt Nord.
Marius Ytterstad, styreleder i Fiskebåt Nord. Foto: Odd Kristian Dahle/Fiskebåt.

Bestanden av sjøpattedyr er kraftig økende og gir fiskerne mange utfordringer. Til årsmøtet i Fiskebåt Nord kommer blant annet nestleder i Senterpartiet, Ola Borten Moe, for å delta i debatten.

- Sjøpattedyrene er først og fremst en ressurs som vi bør fangste på når bestandene gir rom for det. Som havnasjon har vi et ansvar for å forvalte ressursene i havet på en langsiktig og bærekraftig måte. I denne sammenhengen er det viktig av hensynet til økobalansen at også sjøpattedyr beskattes, seier Marius Ytterstad.

I praksis har det vært stans i norsk hvalfangst siden slutten av 1980-tallet, med unntak av noe forskningsfangst. Deretter har bestanden av flere hvalarter økt kraftig.

- Vi mener det er på tide å løfte fram igjen denne debatten, og at det er på tide å starte opp igjen med kommersiell fangst av enkelte arter, sier Ytterstad.

I tillegg til Ola Borten Moe fra Senterpartiet kommer, statssekretær i Nærings- og fiskeridepartementet Roy Angelvik (Frp), havforsker Tore Haug og daglig leder i Lofotkval, Rune Frøvik, til årsmøtet.

Fiskebåt Nord tar også opp aktuelle tema som fiskeflåtens rammevilkår, samt fangst av snøkrabbe.

Fiskebåt Nord organiserer den havgående fiskeflåten i Nord-Norge.

Vedlagt kan du se hele programmet for årsmøtet.

----------------------------------------------------

Kontakt for mer informasjon;

Marius Ytterstad, styreleder i Fiskebåt Nord                Tor Are Vaskin, avd.leder i Fiskebåt.
Tlf. +47 995 89 550                                                        Tlf. +47 906 40 978
e-post:marius@ytterstad.com                                         e-post: tor-are@fiskebat.no