Fire nordmenn til EM i taekwondo mønster

Laget som skal representere Norge under EM i taekwondo mønster er klart.

Joachim Wien, Nina Bansal, Tuva Kjødnes og Sune Østli er klare for EM.

Landslagstrener og landslagssjef for taekwondo mønsterNina Bansal og Fredrik Bjertnæs, har tatt ut laget som skal delta i Europamesterskapet som arrangeres i Antalya i Tyrkia 2.-4. april. I tillegg skal to utøverne delta i EM i beach taekwondo som arrangeres samme uke.

Målet er å kjempe om medaljer. I forrige Europamesterskap, for to år siden, vant Norge for aller første gang gull. Nina Bansal fra Tveita Taekwondoklubb og Joachim Wien fra Elvebyen Taekwondoklubb vant hver sin gullmedalje. Etter at de ble Europamestere har de to vunnet medaljer i alle store internasjonale stevner.

Takket være målrettet utviklingsarbeid kan Norge for første gang på flere år stille med flere enn to utøvere i et offisielt mesterskap. Tuva Hatlen Kjødnes og Sune Østli som kan vise til sterke prestasjoner den siste tiden, er tatt ut til parkonkurranse. Nina Bansal og Joachim Wien skal delta i individuelle klasser. I tillegg skal Tuva og Sune delta i beach taekwondo. De to utøverne er fra Oslo Taekwondoklubb og fra før tatt gull i NM, sølv i nordisk mesterskap og en sterk plassering i German Open.

Norske utøvere som skal delta i EM i taekwondo mønster 2019:

Nina Bansal, Tveita Taekwondoklubb, kvinneklassen
Joachim Wien, Elvebyen Taekwondoklubb, herreklassen
Tuva Hatlen Kjødnes, Oslo Taekwondoklubb, parklasse
Sune Østli, Oslo Taekwondoklubb, parklasse

Joachim Wien, Nina Bansal, Tuva Kjødnes og Sune Østli er klare for EM.
Joachim Wien og Nina Bansal skal forsvare EM-titlene fra forrige EM. Foto: NKF
Tuva Kjødnes og Sune Østli har gjort dey bra internasjonalt. Nå skal de til EM. Foto: NKF

Universiaden 2019: Victor Asp tok Norges andre mesterskapsmedalje12.7.2019 17:27:43 CESTPressemelding

Den 30. utgaven av Sommeruniversiaden pågår nå i Napoli. Tre norske taekwondo-utøvere har konkurrert denne uken, og Victor Asp (20) fra Oslo tok torsdag kveld sølv i klassen -74 kg. Universiaden varer fra 3. til 14. juli, og denne gang deltar 8 000 deltakere fra 125 nasjoner. Arrangementet i Napoli er med dette det største fleridrettsarrangementet i 2019. Den norske troppen består av 60 personer, og Victor Asps sølvmedalje er Norges andre medalje i mesterskapet. Den fullstendige oversikten over norske utøvere finner du på Norges Studentidrettsforbunds nettsider. De norske taekwondo-utøverne har alle konkurrert denne uken. Marie Magnus (22) fra Bergen konkurrerte i klassen -57 kg tirsdag, men lykkes dessverre ikke i å ta seg videre fra innledende runder. Victor Asps bror, John Asp (22), konkurrerte også tirsdag. John konkurrerte i klassen -80 kg, men klarte heller ikke å ta seg videre fra innledende runder. Leverte i hver runde Victor Asp, som representerer Grorud Taekwondo Klubb, var d