Fire av ti vil utsette OL-sendingene

40 prosent av det norske folk sier at de vil se på OL-sendingene fra i PyeongChang i Sør-Korea i opptak. Det viser en undersøkelse foretatt av Ipsos på oppdrag fra RiksTV.

Om ikke mange dager er det klart for OL i PyeongChang i Sør-Korea. OL-byen ligger åtte timer foran Norge, hvilket betyr at mange av sendingene vil starte midt på natten. Mange norske TV-seere ser ut til å prioritere nattesøvn foran OL.

40 prosent av de spurte i undersøkelsen svarer nemlig ja på spørsmålet «Regner du med å se OL-sendinger i opptak som følge av tidsforskjellen?».

Ifølge Kantar Media så åtte prosent av landets befolkning på tidsforsinket seing i 2017. Differansen mellom hverdag og OL kan med andre ord bli stor.

– OL-sendingene vil utfordre norske seervaner. Folk har nok begynt å ta inn over seg at tidsforskjellen under OL vil påvirke dem på en eller annen måte. For oss som TV-distributør har det vært viktig å tilrettelegge godt for at kundene våre får se OL når og hvordan de vil – og nå er det snart tid for den store lakmustesten, sier kommersiell direktør Ole André Skarbøvik i RiksTV.

Det er blant annet alpint som er mest utsatt for tidsforskjellen under OL, da sendingene i denne idretten gjerne kan starte så tidlig som i to-tretiden om natten. Samtidig oppgir 37 prosent at de helst vil følge alpint under OL. Aksel Lund Svindal er også sammen med Johannes Høsflot Klæbo og Marit Bjørgen en av TV-favorittene før OL i PyeongChang.

– Ja, det er de som vil følge alpint under OL som nok vil lide mest som følge av tidsforskjellene. Nå går riktig nok de fleste andre grenene midt i arbeidstiden, og mange vil nok spare på spenningen til de kan komme hjem og se det uforstyrret – så det er nok ikke bare alpintentusiastene som kommer til å se OL i opptak, sier Skarbøvik i RiksTV.

Det ser ut som at det er menn over 60 som er minst villig til å ofre natte- og morgensøvnen sin som følge av tidsforskjellen under OL; 58 prosent av menn over 60 år oppgir at de vil se OL-sendingene i opptak.

Totalt var det 1 014 respondenter i alderen 18 år og oppover i den landsrepresentative undersøkelsen gjennomført av Ipsos på vegne av RiksTV. Undersøkelsen ble gjennomført i uke 2.

Kommersiell direktør i RiksTV, Ole André Skarbøvik.