Fire av ti som tar fagbrev er voksne

24.1.2017 16:07 | Fafo

De fleste over 25 år som tar fagbrev har ikke fullført videregående opplæring tidligere. Mange har en sosial bakgrunn som ellers gir dem en lav sannsynlighet for å fullføre videregående. Muligheten for å ta fagbrev som voksen bidrar til å redusere ulikhet.

Direktesending og opptak

En Fafo-frokost torsdag 26. januar presenterer funn fra et prosjekt Fafo og Frisch-senteret gjennomfører. Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen vil kommentere funnene sammen med Trude Tinnlund fra LO og Kristian Ilner fra NHO.

Det er gode muligheter for å ta fagbrev som voksen i Norge og dermed fullføre videregående
opplæring. Hvert år tar mer enn 20 000 personer et fag- eller svennebrev. En stor andel kommer ikke rett fra videregående. Her finnes flere tusen med lang og variert arbeidserfaring som benytter muligheten til å ta fagbrev. Dette seminaret handler om dem.

Hvilken sosial bakgrunn har de? Er den sosiale rekrutteringen for dem som tar fagbrev som voksne en annen enn for dem som fullfører videregående opplæring på annen måte? Er dette veier til formell yrkeskompetanse for grupper som i mindre grad fullfører videregående opplæring som unge?

Fafo-forsker Torgeir Nyen torgeir.nyen@fafo.no +47 95068232

Forskningsstiftelsen Fafo er et av Norges største samfunnsvitenskapelige forskningsmiljøer. Fafo utvikler kunnskap om deltakelse, levekår, demokrati, utvikling og verdiskapning. Med et historisk utgangspunkt i norsk fagbevegelse er Fafos aktivitet basert på å levere kritisk og handlingsorientert forskning om arbeidsliv og velferdspolitikk til sentrale beslutningstakere og beslutningsprosesser.