Fronteer Solutions AS

Fintech-forvalter lanserer faktorfond

10.6.2016 07:40 | Fronteer Solutions AS

Fintech-forvalteren Fronteer Solutions har brukt de siste 3 årene på utvikling. Nå lanserer de Faktorfondet Harvest som forvaltes ved hjelp av algoritmer, datakraft og kunstig intelligens.

Teamet bak Fronteer, fra venstre: Vegard Egeland, Kvantitativ analytiker, Håken K. Jevne, Kvantitativ analytiker, Atle Christiansen, Daglig leder, Thomas R. Larsen, Finansdirektør, Bernt Brun Investeringsdirektør

Fondet beskrives som «1000 analytikere på boks», men uten at menneskelig psykologi spiller inn.

– Vi startet Fronteer fordi vi mener at alle som sparer i fond fortjener bedre, enklere og billigere tjenester. Med lanseringen av Faktorfondet Harvest kan vi tilby vitenskapelig fondssparing til en fornuftig pris, sier grunnlegger og administrerende direktør Atle Christiansen.

Fronteer lanserer fondet sitt under Oslo Fintech Week. Det har skjedd mye innen finansiell teknologi (‘fintech’) de siste årene både i Norge og internasjonalt. Globale investeringer i fintech har økt med over 18 milliarder dollar på 7 år, fra 930 millioner i 2008. Økonomer byttes i økende grad ut med teknologer.

Fronteer har en vitenskapelig tilnærming til fondsforvaltning som bygger på veldokumentert forskning og en gjennomtestet metodikk. Christiansen lover full åpenhet og ærlighet rundt kostnader og avkastning.

– De mest populære fondsforvalterne tar mellom 1 og 2 % i årlig forvaltningshonorar for sine globale fond. Harvest koster 0,59% i året, og det er ingen gebyrer for kjøp eller salg av andeler. Det skal være ærlig, trygt og enkelt å være kunde hos oss. Har du en smarttelefon og BankID, tar det bare 3 minutter å bli kunde, forteller Christiansen.

Solide støttespillere og erfarne investorer

Fronteer Solutions har mottatt støtte fra Norges Forskningsråd, og samarbeidet med ledende miljøer innen kvantitative metoder ved NTNU og Norsk Regnesentral. Bak Fronteer står et team med bakgrunn fra blant annet Oljefondet og gründersuksessen Point Carbon.

– Finansbransjen er i full omveltning. Internasjonalt er fintech et av de aller heteste vekstområdene. Markedet er overmodent for et fond som Harvest, og vi tror på visjonen, metoden og menneskene bak. Det er spennende at en norsk aktør leder an som utfordrer i dette markedet, sier investeringsdirektør Jon Øyvind Eriksen i Investinor, Norges største ventureinvestor og aksjonær i Fronteer.

Utfordrer tradisjonell kapitalforvaltning

Harvest bruker regnekraft og datamaskiner til å sette sammen aksjeporteføljer ut fra forhåndsbestemte kriterier som er forankret i Nobelprisvinnende forskning. Disse faktorene er: verdi, kvalitet, størrelse, momentum og stabilitet. Harvest leter globalt etter billige selskaper som kan vise til stabil utvikling over tid. Hver dag analyseres store datamengder for å overvåke muligheter og risiko i markedet. Oljefondet bruker mange av de samme prinsippene i sin forvaltning.

– Fronteer har en vitenskapelig tilnærming som er forankret i flere tiår med forskning og arbeidene til en rekke Nobelprisvinnende økonomer. Vår løsning handler ikke om å automatisere kortsiktige handelsstrategier eller om å være raskere enn alle andre, men om å gjøre langsiktige investeringer smartere og til en lavere risiko. Du kan kalle det «1000 analytikere på boks», sier Christiansen.

Atle Christiansen
Daglig leder
E-post: acc@fronteersolutions.com

Bilder

Daglig leder Atle Christiansen
Last ned bilde
Styret i Fronteer Solutions: Åge Korsvold, styreleder (i midten foran), Atle Christiansen (bak til venstre), Edward Wendel (i midten bak), Gudbrand Jevne (til høyre foran), Martin Skancke – var ikke til stede da bildet ble tatt

Om Fronteer Solutions AS

Fronteer Solutions AS
Gaustadalléen 21

Fronteer skal være i forkant av utviklingen innen kvantitativ forvaltning og tilby verdensledende produkter. Visjonen er å gjøre vitenskapelig fondssparing tilgjengelig for alle på en enkel og trygg måte, og til en fornuftig pris.

Fronteer Solutions AS ble etablert i 2012. Forretningsidéen er å kombinere forskning med teknologi for å løse vår generasjons investeringsutfordringer. Fronteer har en vitenskapelig tilnærming som er forankret i tiår med finansforskning og arbeidene til en rekke Nobelprisvinnende økonomer. Metodene og teknologien er utviklet med støtte fra Norges Forskningsråd.

Fronteer har i dag 5 ansatte og holder til i Forskningsparken i Oslo. Blant de ansatte er personer med bakgrunn fra gründersuksessen Point Carbon og Oljefondet. Selskapet eies primært av de ansatte, men har også eksterne investorer som Investinor, Founders Fund, Martin Skancke og Åge Korsvold som aksjonærer.

Fronteer Harvest forvaltes av Fronteer Solutions som også er kundekontakt gjennom tjenesten www.harvest.online. Fronteer Harvest administreres av ISEC Group i Stockholm, Sverige.

På www.harvest.online kan du lese mer om faktorfondet Harvest og bli andelseier.

Fronteer Solutions har konsesjon fra Det Norske Finanstilsynet for å yte investeringstjenester. Bak Fronteer står et team med erfaring og faglig ekspertise innen kapitalforvaltning, matematisk finans, kunstig intelligens og maskinlæring.

Mer informasjon om Fronteer Solutions finnes på: http://www.fronteersolutions.com

Følg saker fra Fronteer Solutions AS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Fronteer Solutions AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Fronteer Solutions AS