FINN.no gjør det tryggere å kjøpe bruktbil

Hvert år mottar Forbrukerrådet over 10 000 saker vedrørende bruktbilkjøp. Dette ønsker FINN å gjøre noe med, og lanserer en rekke trygghetselementer som skal skape økt transparens på markedsplassen.
Produktdirektør for FINN motor, Eirik Håstein, mener at trygghetselementene er med på å gjøre markedsplassen mer transparent.

- Trygghetselementene er et sett med ikoner som gir en utvidet beskrivelse av hva du får med som kjøper av en bil. Det er basert på hva våre forbrukere og kunder anser som viktig informasjon knyttet til bilen, og som gir ekstra trygghet for at handelen blir bra, sier Eirik Håstein, produktdirektør for FINN motor.

Tjenesten ble lansert i begynnelsen av november, og presentert på bruktbilkonferansen på Gardermoen tidligere denne måneden. I tillegg til reklamasjonsrett, består de andre fanene av garanti, bytterett, tilstandsrapport og service. Visualiseringen er enkel og det er raskt å se forskjell når man blar seg mellom annonsene.

- Trygghetselementene er med på å gjøre markedsplassen mer transparent. Vi kan hjelpe forbrukeren til å forstå hva de kjøper, og på en enklere måte forstå eventuelle prisforskjeller mellom annonsørene. For selgeren betyr det at man får fremhevet viktige områder som faktisk påvirker prisen på bilen, forklarer produktdirektøren.

Håstein begrunner lanseringen med at bil er et av de områdene hvor Forbrukerrådet får inn flest klager. Tall fra 2016 viser at Forbrukerrådet mottok over 10 000 saker fra norske forbrukere, og en av fire handlet om kjøp og salg av bil.

- Vi ønsker å skape en markedsplass hvor vi reduserer risikoen for konflikt ved å fremheve elementer som skaper trygghet, samt oppfordre selgere og kjøpere til å skrive formell kontrakt, forklarer Eirik Håstein.

- Fremover vil vi se på hvordan vi kan la forbrukeren søke på disse elementene og vi vil også se på hvordan vi kan få dette fremhevet i resultatene man får når man søker, avslutter han.

Tips ved kjøp av bruktbil:

1. Gjør grundige forberedelser: Sett noen kriterier før du går i gang med søket. Bruk FINN for å skaffe deg en oversikt over prisspennet på den modellen du ønsker å kjøpe slik at du ikke betaler for mye for bilen.
  2. Kjøp bruktbilgaranti: På biler annonsert av privatpersoner på FINN kan du kjøpe ekstra trygghet gjennom bruktbilgaranti fra IF. Produktet tilbys som en økt trygghet for både kjøper og selger.
  3. Biltransport: Biltransport åpner for muligheten for å handle med folk som bor i andre deler av landet. Ved kjøp av en nyere bil som ikke må besiktiges og prøvekjøres, kan det geografiske søket utvides.
  4. Sjekk tid for EU-kontroll: Er fristen mindre enn 4 måneder frem i tid er det tillatt å ta EU-kontrollen på forskudd. Dette kan du enkelt sjekke i FINN-annonsen eller vegvesen.no. Om EU-kontrollen ikke er nært forestående – spør selger om han vil være med deg til NAF eller et bilverksted for en teknisk gjennomgang av bilen – det er alltid positivt å få en objektiv og kyndig bedømmelse av bilen.
  5. NAF-test: Er du usikker på bilens tekniske stand, kan det være lurt å få en faglig vurdering. Da stiller du også sterkere dersom kjøper mener han kan mer om bil enn deg. NAF-test gir en uavhengig tilstandsvurdering av bilen din.
  6. Heftelser: Sjekk at det ikke er heftelser i bilen eller bli enig med selger om at disse slettes ved salg. De fleste banker åpner for at du som kjøper kan betale kjøpesummen direkte til dem og dermed motta bevis på at heftelsene er slettet direkte fra banken.
  7. Kjøpekontrakt: FINN tilbyr nå en digital kjøpekontrak som fylles ut automatisk. Du kan til og med signere digitalt gjennom PC, nettbrett eller smarttelefon. Det er både trygt og enkelt.
  8. Omregistrering: Bilen kan omregistreres på nett. Så lenge man har Min ID kan dette enkelt gjøres under "mine kjøretøy" på vegvesen.no.

Tips ved salg av bil:

1. Rengjør bilen:En ren bil, utvendig og innvendig er en selvfølge – både til foto og visning. Er bilen skitten derimot, kan gi kjøperen få inntrykk av at bilen er dårlig vedlikeholdt.
  2. Ta gode bilder:Når folk leter etter bil på FINN, kikker de først og fremst på bildene – så bruk litt tid på å ta gode bilder av bilen din.
  3. Skriv kjøpekontrakt:I 2017 lanserte vi en digital kjøpekontrakt på FINN. Den fylles automatisk ut, så du og motparten trenger kun å fylle inn navn og signere. Alt gjøres digitalt. Det er både enkelt og trygt! Denne kontrakten finner du rett under "send melding" knappen på den aktuelle annonsen.
  4. Reklamasjonsrett: Som selger av en bil til en annen privatperson har man i utgangspunktet 2 års reklamasjonsansvar ovenfor kjøper, i henhold til kjøpsloven. Reklamasjonsretten som kjøperen har for selger baserer seg på bilens alder og tilstand, samt hva som oppgis i annonse og kjøpekontrakten.
  5. NAF-test:Er du usikker på bilens tekniske stand, kan det være lurt å få en faglig vurdering. Da stiller du også sterkere dersom kjøper mener han kan mer om bil enn deg. NAF-test gir en uavhengig tilstandsvurdering av bilen din.

En bil fra forhandler kan ha syv trygghetselementer, mens en privatbil kan ha inntil fire ikoner på sin annonse.
Trygghetselementer hentet fra en privatannonsør. Som kjøper har du 2 års reklamasjonsrett.