Finnmark styrker posisjonen som lokalmatfylke

Finnmark er fremdeles det fylket fleste nordmenn vil dra til for å oppleve karakteristisk lokalmat. Jeg gratulerer Finnmark med å stå sterkt i lokalmatbevisstheten til nordmenn, her er det virkelig potensial for både reiseliv og lokalmatprodusenter, sier adm. dir i Matmerk Nina Sundqvist.
Hvilke fylker vill du reist til for å oppleve den mest karakteristiske lokalmaten?

Norstat har gjennomført en spørreundersøkelse for Matmerk både i 2015 og 2019. Spørsmålet vi har stilt har vært det samme:

«Norge er rikt på mattradisjoner. Mens noen retter og tradisjoner kan betegnes som nasjonale, byr landet vårt også på en rekke matretter og tradisjoner som er unike for sin landsdel eller sitt lokalsamfunn. Om du ser bort fra ditt eget hjemfylke, hvilket fylke ville du reist til for å oppleve den mest karakteristiske lokalmaten?»

Resultatene viser at Finnmark er det fylket flest vil dra til for å oppleve lokalmat, og andelen har økt med 3 % siden forrige undersøkelse. I 2015 svarte 11 % at de ville reist til Finnmark, i 2019 svarte 14% at de vil reist lengst  nord i landet for å finne den karakteristiske lokalmaten.

- Jeg tror mange nordmenn ser på Finnmark som et eksotisk matfylke. Råvarer som rein, multer og kongekrabbe og det at man driver landbruk så langt nord, gjør Finnmark spesielt. Her er det bare å satse videre på alle de flotte lokalmatprodusentene. Det er absolutt plass til flere. Jeg synes det er på tide at vi får på plass en beskyttet geografisk betegnelse på et produkt fra denne delen av Norge. Vi bør ha en nasjonal matskatt fra Finnmark også, og vi i Matmerk er mer enn klare til å ta i mot en søknad på reinsdyrkjøtt for eksempel, sier Sundqvist.

Undersøkelsen viser at Finnmark er det fylket flest ville dra til for å oppleve lokalmat. De neste plassene innehar Sogn- og Fjordane og Nordland. Flest nordmenn svarer likevel «vet ikke» når de blir spurt om hvor de ville dra for å oppleve karakteristisk lokalmat. Hele 36 % havner i denne kategorien, det er samme antall som i 2015. Det mener Nina Sundqvist gir grunn til ettertanke:

- Jeg skulle gjerne sett at vet-ikke prosenten var godt under 10, i hvert fall at den hadde sunket på fire år. Nå kommer det både omorganisering av fylkene og fylkeskommunene, også på lokalmatområdet. Da får vi håper at fokuset på å øke både kjennskap til og salg av lokalmat får et løft. Ikke minst tilknyttet reiselivet, der er det mye vi kan gjøre enda bedre. Den jobben må alle vi som elsker norsk mat og norsk lokalmat gjøre sammen, sier Sundqvist.

- Sommeren er ikke over enda, og er du på ferie i Norge, så ta en lokal matsafari. Prøv noen lokale produkter på matbutikken, sving innom et av de mange gårdsutsalgene til Hanen, du vil garantert få en positiv matopplevelse, avslutter Sundqvist.

Fakta: Undersøkelsen ble gjennomført i juli 2019 av Norstat/Mediacom Insight for Matmerk. den er gjennomført i et representativt utvalg. Samme type undersøkelse, med samme spørsmålsformulering ble gjennomført i juni 2015.

Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.

Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.