Finnes det regler for nyttårsfest i borettslag og sameier?

Flere velger å markere overgangen til det nye året med en fest i godt lag. God stemning fra festlig lag kan lett oppfattes som støy og bråk av de som bor rundt deg. Fins det lover og regler som må overholdes ved nyttårsfeiring?

Er man beboer i borettslag og sameier, bor man som regel tett på sine naboer. Både borettslagsloven og eierseksjonsloven setter grenser for hvilke ulemper man kan påføre dem, og krysser man visse grenser er det å anse som mislighold.

Ingen vanlig tirsdag

– Det er forskjell på hva som bør tåles på nyttårsaften og på en vanlig tirsdag. Det er de urimelige ulempene loven forbyr. At naboens nyttårsfest strekker seg til langt på natt er noe man må forvente og vil ikke være urimelig, sier Elisabeth Aas Nilsen, advokat i NBBL. Hun legger til at det selvfølgelig er en grense for alt.

Dersom festen kommer fullstendig ut av kontroll eller man spiller musikk på full guffe til ut på morgenkvisten, kan boligselskapet reagere.

Unngå konflikt

– Mange konflikter rundt husbråk skyldes rett og slett ubetenksomhet, så ikke glem at du har naboer rundt deg. Får du klager bør du se om det er noe du kan gjøre. Det er ikke sikkert festen tar skade av at musikken er litt lavere eller at gjestene holder seg innendørs og ikke på balkongen, avslutter Aas Nilsen.

Selv om det forventes at folk tar seg en fest på årets siste dag, kan det alltids være lurt å henge opp nabovarsel med kontaktinformasjon dersom man tror det kan bli litt høyere lydnivå enn ellers.

Advokat Elisabeth Aas Nilsen (foto: nyebilder.no).

Norske Boligbyggelags Landsforbund (NBBL) er interesseorganisasjonen for boligbyggelag. 42 boligbyggelag er tilsluttet NBBL. Boligbyggelagene har 1 million medlemmer og forvalter omlag 490.000 boliger i over 12.000 boligselskap over hele landet.