FINN kjøper mer Havplast

I fjor samlet nordmenn inn over 133 000 liter plast fra landets kystlinje - og FINN betalte. Nå gjør markedsplassen det igjen!
KJØPER HAVPLAST: I likhet med i fjor, oppfordrer FINN det norske folk til å samle inn havplast i sommer. Mandag 4. juni ble en ny runde av deres "Havplast"-aksjon sparket i gang, og over 5000 poser skal nå deles ut!

I fjor ønsket FINN å lage et marked for noe ingen egentlig vil ha: Havplast. I juni 2017 ble det derfor lagt ut en “Ønskes kjøpt”-annonse, hvor man oppfordret det norske folk til å samle inn og selge havplast til FINN. Markedsplassen sendte ut flere tusen sekker ut til folk rundt om i landet, og ba dem fylle dem med havplast. Hvis de leverte sekkene til gjenvinning og sendte et bilde av det, fikk de 100 kroner i betaling for jobben.

Interessen var helt enorm, og det hele resulterte i at det norske folk ryddet strender og kyst for over estimert/cirka 133 980 liter med plast, en enorm bragd.

I likhet med mange frivillige, bedrifter og miljøaktører som jobber aktivt med å samle inn havplast, ønsker FINN nok en gang å rette fokus på dette miljøproblemet i sommer.

Oppfordrer alle til å samle havplast
I begynnelsen av mai lanserte FINN og Miljøagentene derfor “Oppdrag Havplast”, en hemmelig aksjon som nesten 5000 femteklassinger over hele landet nå har meldt seg på, og hvor de i to uker i juni skal samle inn havplast (les mer her!) og selge det via FINN.

Mandag 4. juni sparker FINN også i gang en ny runde av den opprinnelige Havplast-kampanjen, med en ny “Ønskes kjøpt”-annonse, som oppfordrer ALLE nordmenn til å delta i havplastinnsamlingen (les mer i “Ønskes kjøpt”-annonsen her!).

- Vi er dypt imponert over den innsatsen frivillige legger ned i dette arbeidet. Men utfordringen er så omfattende at vi mener det må enda mer til. Så derfor prøver vi å se om vi kan gjøre det populært å kjøpe havplast igjen, sier Kristine Eia Kirkholm, PR- og informasjonsansvarlig i FINN.no:

- Tanken er egentlig den samme som pantesystemet: et økonomisk initiativ kan få flere til å holde Norge rent. Og det ene utelukker jo ikke det andre. Vi så i fjor at dette initiativet fikk enda flere til å jobbe for en god sak, og håper vi kan bidra til det samme i år.