Finansåret 2015/16: Sterkt resultat fra Ving

Til tross for et svært utfordrende år med uro og terror har Ving Norge økt driftsresultatet med hele 40 prosent til 173 millioner kroner. Ving Norge er en del av Thomas Cook Northern Europe som denne uken nok en gang la frem sitt beste resultat noensinne.

LEKKERT: Casa Cook er Vings nyeste hotellkonsept. Hotellet på Rhodos har fått svært gode tilbakemeldinger fra kundene, og neste sommer åpner et nytt Casa Cook på greske Kos.

- Vi er naturligvis veldig stolte av å oppnå slike resultater i et år preget av både politisk og økonomisk uro. I tillegg var vi nødt til å finne nye reisemål til 60 prosent av Tyrkia-kundene våre, sier Christian Fr. Grønli, administrerende direktør i Ving.

Han trekker frem selskapets lojale kunder, satsningen på egne konsepthoteller, pakker med rutefly og de ferdig pakkede cruise-løsningene som noe av forklaringen på det gode resultatet. I tillegg er kundene veldig fornøyd med ferien sin.

- Hele 95 prosent av kundene våre sier at de vil anbefale oss til venner og kjente. Det er vi veldig fornøyd med, fortsetter Ving-sjefen.

Selskapet omsatte for 2,979 milliarder kroner (1.10.15-30.9.16), noe som er en økning på 1 prosent fra året før. Resultatmarginen økte fra 4,2 prosent til hele 5,8 prosent.

Beste resultat noensinne

Samtidig gjør Thomas Cook Northern Europe, som bl.a. omfatter Ving i Norge og Sverige, sitt beste resultat noensinne. Gruppens driftsresultat ble 1,447 milliarder SEK for regnskapsåret 2015/16 mot 1,234 millioner SEK i 14/15.

Resultatmarginen økte fra 9,2 prosent til rekordsterke 10,7 prosent! Dette er tidenes beste resultat for Thomas Cook.

- Vi har etablert oss som den klare markedslederen i Norden, både i flest antall reisende og inntjening, sier Magnus Wikner, konsernsjef for Thomas Cook Northern Europe.

Totalt hadde Ving Norge 378 000 passasjerer i finansåret 2015/16. Det er en nedgang på 5,5 prosent sammenlignet med året før.

Ving-gruppen med nytt rekordresultat – befester stillingen som markedsleder22.11.2017 12:44Pressemelding

Thomas Cook Northern Europe, også kalt Ving-gruppen, hvor blant annet Ving i Norge og Sverige inngår, leverer sitt beste resultat noensinne. Gruppens driftsresultat ble 1.461 millioner svenske kroner for regnskapsåret oktober 2016 – september 2017. Samtidig befester Vinggruppen sin stilling som markedsleder blant reisearrangørene, både med egne fly og med rutefly. Også morselskapet Thomas Cook Group kan vise til et forbedret resultat.