Finalister til den nasjonale prisen Årets nykommer i frivilligheten

Rajaa Amazghor, Mohamad Nobel Omr Deeb og Lillann Fanuelsen er finalister til Årets nykommer i frivilligheten.

Årets finalister presenteres gjennom filmer der skuespillere spiller rollen som de frivillige. Men det er de frivillige som spiller den viktigste rollen – i andres liv.

–Frivillig.no har som mål å inspirere flere til å finne veien inn i organisasjonene og få føle på gleden av det frivillige felleskapet og å spille en viktig rolle i andres liv, sier prosjektleder for Frivillig.no Vanja Konradsen

De nominerte til Årets nykommer i Frivilligheten er derfor helt vanlige ekstraordinære folk som nylig har funnet ut at de vil gjøre noe for andre i fritiden.

Det er så viktig at vi engasjerer oss – det blir så mye bedre for alle.

Rajaa Amazghor fra Oslo er en av tre finalister når Frivillig.no kårer Årets nykommer i frivilligheten 2018

Hver lørdag bruker Rajaa av sin fritid for å besøke en Eritreisk tvillingmor. Hun avlaster og støtter moren i foreldrerollen. Oppfølgingen av den lille familien gjør Rajaa med stort engasjement, smittende humør og stor grad av fleksibilitet. Rajaa er frivillig familiekontakt i Home-Start Familiekontakten drevet av Kirkens bymisjon i Oslo.

Vil gjøre noe nyttig

– Jeg vil gi tilbake til samfunnet. Jeg har min erfaring og min kultur og er en voksen dame som kan dele dette og stille opp for andre. Jeg vil være en god rollemodell for mine 4 gutter – de synes jeg står på og setter pris på at jeg engasjerer meg. De sier de er stolte av meg. Jeg vil bidra – selv om jeg bare gjør en bitteliten forskjell, sier Rajaa.

Rajaa kommer fra marokko og flyttet til Norge i voksen alder. I tillegg til å være student er Rajaa selv enslig forsørger for fire barn, og deler velvillig av sin erfaring som alene-mamma. Hennes første møte med frivilligheten var som bruker ved Stovner Frivillighetssentral. Etterhvert ble hun med som frivillig for Home-Start Familiekontakten og Kirkens Bymisjon.

– Jeg håper jeg kan inspirere flere til å være med å gjøre nytte for seg i samfunnet. Det er så viktig at vi engasjerer oss – det blir så mye bedre for alle. Jeg ønsker å fortsette å være frivillig lenge. Det har blitt veldig viktig for meg og den jeg er, sier Rajaa.

Line Verdal spiller rollen som Rajaa i finalistfilmen til Årets nykommer i frivilligheten.

Fra syrisk flyktning til speiderleder på Rjukan

Mohamad Nobel Omr Deeb fra Rjukan er en av tre finalister når Frivillig.no kårer Årets nykommer i frivilligheten 2018

Mohamad har flyktet fra borgerkrigen i Syria. Han kom til Norge for snart fire år siden, og havnet på Rjukan. Gjennom skolen fikk han etter hvert kontakt med speidergruppa, for han ønsket å drive med noe som kunne hjelpe ham å bli en del av det norske samfunnet.

Mohamad er frivillig speiderleder i Rjukan speidergruppe av Norges speiderforbund.

-Jeg liker å hjelpe til, jeg er glad i folk, og jeg håper folk kan bli glade i meg. Derfor sier jeg ja når noen spør om hjelp. Det har gjort at jeg har blitt kjent med så mange nye folk. Jeg har noe å gjøre hver dag hele uka og jeg har mange å si hei til når jeg tar meg en tur ut.

Ble speiderleder

Han ble med i speideren for to år siden og sommeren 2017 deltok han på speiderlandsleir i Bodø. Der tok han et lederkurs, og høsten 2017 ble han speiderleder i gruppa på Rjukan.

-Jeg tenker at mitt liv uten frivillig innsats hadde vært forferdelig. Og jeg lurer på hvorfor så mange som har det slik som meg ikke sier ja når noen spør dem om å bli med. De får jo så mye igjen for det. Det er virkelig verdt det, sier Mohamad

Kim Haugen spiller rollen som Mohamad i finalistfilmen til Årets nykommer i frivilligheten.

Pensjonert rektor med hjerte for barn og unge

Lillann Fanuelsen fra Drammen er en av tre finalister når Frivillig.no kårer Årets nykommer i frivilligheten 2018

Etter mange år som rektor på Åssiden Barneskole ble Lillan pensjonist. Hun har aldri vært engasjert i foreningsliv, og aldri noe spesielt i idretten, før hun i februar 2018 meldte seg inn i bydelsklubben Åssiden Idrettsforening. Nå er hun styremedlem med spesielt ansvar for verdiarbeidet i klubben.

Lillann er frivillig i Åssiden Idrettsforening.

-Når jeg ble pensjonist hadde jeg et behov for å fortsatt være nyttig. Jeg var redd for å stagnere, ønsket å fortsatt kunne være del av noe større enn meg selv. Jeg har alltid vært opptatt av hvordan vi involverer barn og unge. De er fremtiden og jeg ønsket å engasjere meg for at denne fremtiden blir bra.

Opptatt av barna

"Hvorfor skal vi gjøre dette?" og "Har noen spurt barna om hva de ønsker?" er spørsmål som går igjen etter at Lillan entret styrerommet i klubben. Lillan er den flotte dama, som tør å stille spørsmål. Hun er ydmyk, men samtidig en tydelig stemme som sier i fra når hun mener noe er feil.

-Jeg er godt kjent I lokalmiljøet og hadde også et behov for å fortsatt være en aktiv del av samspillet i kommunen. Jeg kjente idrettslaget fra samarbeid med skolen tidligere og fant min rolle her, til tross for at jeg ikke var så opptatt av idretten og sporten. Det er barna jeg vil bruke resten av min tid på.

Iselin Shumba spiller rollen som Lillann i finalistfilmen til Årets nykommer i frivilligheten.

Bilder og filmer her:

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Spiller en viktig rolle i andres liv - Årets nykommer i frivilligheten 2018