Finalistene klare i Norges beste firmanavn 2017

Folket har talt og stemt frem 10 finalister i kåringen av Norges beste firmanavn 2017. “Lugumstugu”, “Bare rør” og “Hair e vi” er tre av finalistene som kan stikke av med tittelen.

For fjerde år på rad kårer Gule Sider nå Norges beste firmanavn. Blant over 300 nominerte firmanavn og 20 delfinalister har folket nå stemt frem sine favoritter til kåringen. Det har vært rekordstor interesse for årets kåring med over 13 000stemmer på www.bestefirmanavn.no, noe som er en dobling fra fjoråret. Nå skal juryen kåre en vinner blant de 10 finalistene som har blitt stemt frem av det norske folk.

Bakgrunnen for kåringen er å løfte frem små- og mellomstore bedrifter og lokalt næringsliv rundt i landet.

- Det er kjempegøy å se det store lokale engasjementet i denne kåringen, sier Renate Morken, kommunikasjonssjef for Gule Sider. - Vi ser masse kreative firmanavn blant mindre bedrifter over hele landet, og entusiasme blant befolkningen om å løfte frem sitt lokale næringsliv.

Et godt firmanavn er god markedsføring
Juryformann i kåringen er Merethe Nyvold Johannessen i det nordiske kreative byrået Patchwork.

- Vi er på leting etter et kreativt firmanavn som forteller noe hva bedriften leverer, og som samtidig gir positive assosiasjoner eller har en ekstra "snert" som gjør at det er et firmanavn man lett husker. På den måten vil firmanavnet fungere som god markedsføring for den bedriften det representerer, sier hun. - Vi har fått inn så mange gode bidrag og har nå en tøff jobb foran oss med å velge vinneren blant de ti finalistene.

Dette er de 10 finalistene i kåringen av Norges beste firmanavn 2017:

Kåre på kaia Café - Sjøvegan, Troms

Tana Musikk & Maskin Dansemusikk og gravearbeid - Tana, Finnmark