Finalistene i Frivillighetsprisen 2016

Her er de ti finalistene til Frivillighetsprisen 2016. Hele Norge inviteres nå til å stemme fram sin favoritt. Vinneren får 50.000 kroner til sitt formål fra Norsk Tipping.

Navn Organisasjon SMS-kodeord
Kai Henning Stensrud  Idrettslaget Kolbukameratene Send "fpri 1" til 2131
Lill Wenche Øyen  Ingen organisasjon  Send "fpri 2" til 2131
Marit Aunan Nerland   Molde Janitsjar og Molde og Omegn Idrettsforening  Send "fpri 3" til 2131
Merry og Børge Knudsen Frelsesarmeen  Send "fpri 4" til 2131
Nour Aburashid   Norsk folkehjelp Solidaritesungdom Send "fpri 5" til 2131
Per Olav Gundersen   Norske Redningshunder  Send "fpri 6" til 2131
Richard Kiwanuka   Bring children from streets og Way forward  Send "fpri 7" til 2131
Ruth Bråthen   Landsforbundet mot Stoffmisbruk (LMS) Modum   Send "fpri 8" til 2131
Sumeet Singh Patpatia   Turbandagen og Unge Sikher  Send "fpri 9" til 2131
Ziad Al-Taha   Mandal Røde kors, Norsk Folkehjelp i Mandal med fl. Send "fpri 10" til 2131

En SMS-stemme koster 1 krone og vi godtar kun en stemme per mobilnummer. Stemmerunden avsluttes søndag 27. november.

Videre prosess

Juryen velger én vinner blant de tre finalistene med flest SMS-stemmer. Juryen består av styreleder i Frivillighet Norge Sturla Stålsett; stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet Rigmor Aasrud; stortingsrepresentant for Høyre Svein Harberg; forsker ved Institutt for Samfunnsforskning Audun Flademoe og seniorrådgiver i IMDi Arezo Banasheh.

Prisutdeling på FNs internasjonale frivillighetsdag

Frivillighetsprisen 2016 deles ut av kulturministeren mandag 5. desember på Månefisken i Oslo. Vinneren vil motta 50.000 kroner fra Norsk Tipping til sitt formål. Den 5. desember er FNs internasjonale frivillighetsdag og dagen markeres også med fire andre priser til frivillige helter og frivillighetens støttespillere:

1. Årets frivillige nykommer i samarbeid med Frivillig.no
  2. Næringslivets frivillighetspris i samarbeid med Virke
  3. Årets frivillighetskommune i samarbeid med KS
  4. Helseprisen i samarbeid med ExtraStiftelsen

- Samfunnet hadde sett hele annerledes ut uten frivilligheten. Vi er glad for at vi for første gang har fått med oss næringslivet og kommunesektoren for å hylle de frivillige ildsjelene over hele landet som skaper så mye aktivitet og glede, sier generalsekretær i Frivillighet Norge Stian Slotterøy Johnsen.

- For at ildsjelene skal kunne blomstre er det viktige at både kommuner og lokalt næringsliv stiller opp. Nå får vi en fantastisk mulighet til å vi se frem hvordan næringslivet og kommune kan støtte opp om den lokale frivilligheten, avslutter Johnsen.

• Se mer informasjon om de ti finalistene i Frivillighetsprisen i vedlegg 1.
  • Se kontaktinfo til alle finalister i Frivillighetsprisen i vedlegg 2.
  • For mer informasjon se www.frivillighetsprisen.no eller kontakt kommunikasjonsrådgiver i Frivillighet Norge Morten Skjæveland på mortens@frivillighetnorge.no eller 99314677.