NOPA - Norsk forening for komponister og tekstforfattere

Filmkomponist Gaute Storaas vant Möet & Chandon Grand Scores

2.2.2017 21:00 | NOPA - Norsk forening for komponister og tekstforfattere

Den norske filmkomponisten vant i kveld prisen for Best Orchestral Score for musikken til filmen "En mann ved navn Ove", som også er Oscar-nominert.

Filmkomponist Gaute Storaas. Foto: Lena Gill.
Trailer for En man ved navn Ove
Videokanal

SPERREFRIST: 2. februar kl. 21:00

Prisen ble delt ut under et eksklusivt arrangement i regi av champagnemerket Möet & Chandon og ECSA (European Composer and Songwriter Alliance), på Umspannwerk ved Alexanderplatz i Berlin i kveld. Prisen Storaas fikk, Best Orchestral Score, beskrives slik:

Best Orchestral Score is awarded to the composer who has created an orchestral score that is both especially original and effective. It may contain non-orchestral elements, but is overridingly an orchestral score.

En mann ved navn Ove er også nominert til Oscar (deles ut 26. februar) og musikken er nominert til HARPA Nordic Film Composers Award, som blir delt ut under Filmfestivalen i Cannes senere i år.

Gaute Storaas (født 20. august 1959 i Bergen) er en norsk jazzmusiker, komponist og produsent. Han komponerer særlig til TV og film og har laget musikken til flere av de siste års film- og TV-suksesser. Særlig kjent er han for musikken til filmene om redningsskøyta Elias, som han vant Nordic Film Composers Award for i 2011, den nye Reisen til julestjernen, Dyrene i Hakkebakkeskogen og selvfølgelig En mann ved navn Ove.

Den norske juryen har bestått av Thor Joachim Haga, Kate Havnevik og Kjetil Bjerkestrand.

Filmkomponist Gaute Storaas. Foto: Lena Gill.

Om NOPA - Norsk forening for komponister og tekstforfattere

NOPA - Norsk forening for komponister og tekstforfattere

NOPA er en interesseorganisasjon for alle komponister og forfattere av tekster til musikk. NOPAs formål er å fremme norsk skapende tonekunst, norske musikkverk og tekst i tilknytning til musikk, styrke faglige fellesskap, skape møteplasser og arbeide for låtskriveres kunstneriske og økonomiske interesser.

Følg saker fra NOPA - Norsk forening for komponister og tekstforfattere

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NOPA - Norsk forening for komponister og tekstforfattere på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NOPA - Norsk forening for komponister og tekstforfattere