Fikk ikke nok sol i sommer

Årets ustabile sommervær gir tydelige utslag på salgsstatistikken av Syden-reiser. Norges største reisearrangør melder om økning i salget av både høst- og vinterreiser.

– Den fine sommeren vi hadde i fjor satt en demper på suget etter sol og varme, men i år ser vi en motsatt effekt. Etter en svært variabel sommer ser vi nå en solid økning i salget, forteller Vings informasjonssjef, Siri Røhr-Staff.

I følge Røhr-Staff er det både reiser på tampen av sommeren, og ikke minst reiser til vinteren, som har fått bein å gå på.

– De siste ukene har vi hatt en økning på over 20 prosent mot i fjor, så det er tydelig at vi nordmenn ikke har fått nok sol og varme i sommer. Nesten samtlige reisemål er opp, og vi holder også et høyere tempo enn i fjor, sier informasjonssjefen.

Reisebransjen hadde en tøff forsommer med et lavere belegg enn vanlig. Skylden ble lagt på fjorårets rekordvarme sommer og at mange som et resultat av denne hadde planlagt å feriere hjemme i Norge i år. Men da den varme sommeren uteble, begynte også bestillingene å tikke inn.

– Mye var jo allerede utsolgt, men mange kontaktet oss i løpet av juli og sa de var villige til å reise hvor som helst så lenge de fikk litt sol. Med det i bakhodet vil det ikke forundre meg om folk i år kommer til å bestille neste års sommerreiser tidligere enn vanlig, avslutter Vings informasjonssjef.