Fikk hedersmerker av mesterkokk

En ost fra Buskerud og en solbærsmoothie fra Telemark fikk være stjerner i går kveld. De ble tildelt offisielle Spesialitet-merker - og de gjeve merkene ble overrakt av stjernekokk Christer Rødseth.
Lokalmatfeiring: Fra venstre Anne Marie Sando fra Eiker gårdsysteri, direktør i Matmerk Nina Sundqvist, kokk Christer Rødseth og daglig leder i Epleblomsten Martin Holtskog. Foto: Mads Opsahl

– Kom opp her, strålte Christer Rødseth da han i går kveld fikk overrekke offisielt Spesialitet-merke til to stolte lokalmatprodusenter.

En ost fra Eiker Gårdsysteri og solbærsmoothie fra Epleblomsten i Telemark kan nå pynte seg med merket som pryder mye av Norges aller beste lokalmat- og drikke. Tildelingen skjedde til full applaus under en fagdag for lokalmatprodusenter i Oslo på restauranten Vaaghals, der Christer Rødseth er kjøkkensjef, kaptein på kokkelandslaget og nå også nyslått Farmen-kjendis.

– Kan ikke skifte ostenavn nå!

En glad Anne Marie Sando fra Eiker gårdsysteri tok imot et merke for osten "Mutschli".

– Sjøl om vi allerede har Spesialitet-merke på andre oster, er det fortsatt stort å få godkjent "Mutschli". Vi var veldig spente på dommen mens den var inne til smaking hos juryen, røper Sando.

– Merket er en bekreftelse på at vi lager gode oster. Nå fikk denne osten nylig sølvmedalje i "oste-VM" (World Cheese Awards), så vi syntes vel det ville være rart om den ikke skulle komme gjennom nåløyet og få Spesialitet også, ler hun.

Osten er en halvfast rødkittost. Rødkittskorpen er et resultat av saltvasking over en periode på omlag tre uker. Juryen skryter av god balanse, fyldig smak og "fine små hullsettinger".

Men navnet... Mutschli?

– Mutschli er en sveitsisk type ost, og navnet har hengt med siden vi lærte å lage den helt i oppstarten vår. Vi har vurdert å bytte navn, men nå kan vi jo ikke dette, ikke etter VM og Spesialitet, sier Sando.

– De løfter ostenorge

Osten og Eiker Gårdsysteri fikk i går også en real dose skryt fra Nina Sundqvist, direktør for stiftelsen Matmerk som forvalter merkeordningen-Spesialitet.

- Altså, denne osten er så god at det er fristende å gå og smågnafse på den hele dagen! Men jeg vil vel så mye skryte av de dyktige medaljegrossistene på Eiker Gårdsysteri, sier Sundqvist.

– Jeg vil rose Eiker gårdsysteri for en fantastisk vilje til å dele kompetansen sin med nye ysterier som vokser fram. De har en utmerket delekultur, ja, det virker som om de ikke opplever andre som konkurrenter. De vil at alle skal få mulighet til å utvikle og levere kvalitetsoster. Denne flotte delekulturen er med på å styrke ostenasjonen Norge.

– Vi kan ting i Telemark!

– Dette er stor stas! Å motta Spesialitet-merket for Solbærsmoothie vår, det er en anerkjennelse av høy kvalitet, sier Martin Holtskog, daglig leder for Epleblomsten.

Saftpresseriet i fruktbygda Sauherad har lenge kunnet smykke eplemosten sin med Spesialitet, men nå også kaldpresset smoothie, laget kun av solbær. Fagjuryen som godkjente produktet, har notért at den "dufter friskt og sommerlig av solbær, og har en konsentrert smak med tydelig råvarepreg".

– Kjekt at vi får skryt for smaken. Telemark er ikke kjent som det mest profilerte matfylket i landet, så vi synes det er ekstra fint når vi kan være med på å vise at jo, visst kan vi sakene våre i Telemark også, sier han.

– Og om vi ikke er det mest kjente matfylket i dag, kanskje vi blir det, smiler Holtskog.

Fakta om Spesialitet

Spesialitet er et offisielt norsk informasjonsmerke som tildeles lokalmat- og drikke. For å få merket må produktet være basert på gode norske råvarer, det må gjerne være laget etter lokale oppskrifter, og produktet må godkjennes av en fagjury med høy kompetanse.

Bak merkeordningen Spesialitet står Matmerk, en uavhengig stiftelse opprettet av Landbruks- og matdepartementet.  Det er i dag litt over 500 matprodukter i Norge som er godkjent for å bruke Spesialitet.

Marit StrandFagsjef

Marit har ansvaret for merkeordningen Spesialitet. Hun har ansvaret for søknadsbehandling og godkjenningsprosessen sammen med fagjuryen.

Tel:+ 47 926 14 992marit.strand@matmerk.no