Yrkestrafikkforbundet

Fikk fornyet allmenngjøring innenfor gods og turbuss

Del
Fredag 31. mars ble allmenngjøringsordningen innenfor turbuss og gods fornyet i tariffnemnda. – Vi har hatt allmenngjøring siden 2015, og det er for kort tid for å oppnå en varig effekt mot sosial dumping. Nå må også virkemidler som transportregister på plass raskt, men politikerne nøler, forteller forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet (YTF), Jim Klungnes.

– Videreført allmenngjøring gir oss muligheten til å fortsette arbeidet med å få innført et transportregister. Her får vi får oversikt over arbeidere som er ansatt i utlandet, men som arbeider midlertidig i Norge, forteller Klungnes. Dette vil være et viktig virkemiddel for å effektivisere kontroll av allmenngjort lønn og kabotasje.

Per i dag finnes det ingen oversikt over hvor mange arbeidstakere som er ansatt i utlandet, men som jobber i Norge. Et slikt register vil gi informasjon om sjåfører som hyppig kjører i Norge og som har krav på norsk lønn.

– Når sjåfører fra for eksempel Polen eller Bulgaria kjører i Norge og Norden over måneder i strekk sier det seg selv at de ikke klarer seg på 1000 euro i måneden. Men for å vite hvor ofte disse kjører i Norge må det registreres opplysninger om både lønn, bestiller, arbeidsgiver og lasten sjåføren frakter i et felles register, sier Klungnes.

Lite initiativ hos politikerne for innføring av transportregister

Yrkestrafikkforbundet understreket behovet for transportregister under høring om håndhevingsdirektivet i Arbeids- og sosialkomiteen.

 – Etter høringsrunden om håndhevingsdirektivet ble flertallet i komiteen enig om å vente på utredningen av behovet for et register. Utredninger tar tradisjonelt uforholdsmessig lang tid, og innføring av et register haster for å motvirke sosial dumping i transportsektoren, sier Klungnes.

Et register vil være positivt for alle kontrolletatene og kan benyttes av alle bransjene hvor det er allmenngjort lønn. – Dette burde vært insentiv nok til at politikerne igangsetter arbeidet med registeret i løpet av året, sier Klungnes.

Fakta: 

  • Det er Arbeidstilsynet som kontrollerer allmenngjort lønn i Norge. Transport er et av satningsområdene for Arbeidstilsynet.  
  • Yrkestrafikkforbundet og YS fremmet krav om allmenngjøring for gods og turbuss i 2014, og det ble innført i 2015. 
  • Assisterende forhandlingssjef Lin Andrea Gulbrandsen er YTFs representant i tariffnemnda 

Nøkkelord

Kontakter

Lenker

Om Yrkestrafikkforbundet

Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet
Lakkegata 19-23
0187 Oslo

40 60 37 00http://www.ytf.no

Yrkestrafikkforbundet er et fagforbund for deg som arbeider i transportsektoren. Vårt viktigste mål er å jobbe for at du som yrkessjåfør har en arbeidsdag å leve med og en lønn å leve for. Dette arbeider våre 16 medarbeidere i sekretariatet og nesten 400 tillitsvalgte rundt om i Norge med hver dag.

Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Ny Nasjonal Transportplan legger fortsatt opp til at vi skal bruke bilen22.3.2024 12:50:14 CET | Pressemelding

I Norge foregår 76,1% av all reising med en personbil. Det fortsetter regjeringen å legge til rette for i deres forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036. Dette er en politikk Yrkestrafikkforbundet er bekymret over: "For å redusere køer og velge miljøvennlig transport, må kollektivtransport prioriteres," understreker forbundsleder Jim Klungnes. Han mener at NTPs nedprioritering av busstilbudet, spesielt utenfor storbyområdene, går imot nødvendig omstilling mot mer effektiv samferdsel.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye