Fersk undersøkelse viser at Nordmenn fortsatt har datoskrekk

Selv om 7 av 10 nordmenn alltid sjekker dato når de kjøper melk i butikk, er det bare 1 av 10 som kaster utgått melk uten å gi den en sjanse. Det viser en ny undersøkelse utført av Opinion på vegne av Q-Meieriene. — Datomerkingen preger oss for mye, mener Q-Meierisjef Bent Myrdahl.

Undersøkelsen viser at forbrukerne er bevisste og ikke ønsker å kaste mat, samtidig misforstår mange datomerkingen fortsatt.

— I samarbeid med utålmodige forbrukere har vi siden 2017 jobbet målrettet for å hjelpe folk med å gi slipp på datoskrekken når de handler melk. Blant annet ved være først ute med å innføre «Best før, ikke dårlig etter», sier Myrdahl.

Det kastes 100 millioner melk hvert eneste år i Norge. Q-sjefen utfordrer produsenter, butikker og forbrukere til å være med på en felles dugnad for å redusere matsvinnet.

—  Om vi skal klare å gjøre noe med problemet må vi mobilisere og bli mer bevisste på å ta vare på den maten som produseres. Det er ikke forbrukernes ansvar alene, det er en kamp vi må kjempe i fellesskap, sier Q-sjef Bent Myrdahl.

Knuser myter om utgått melk

Selv om de aller fleste av oss fortsatt sjekker datomerkingen på melka i butikk, er vi ifølge undersøkelsen mindre opptatt av dato på melk enn vi var tidligere. Hele 4 av 5 opplyser at de lukter, vurderer og smaker på melka for å sjekke om den er ok.

—  Det er oppløftende å se at folk vet hva de bør gjøre. Forbrukerne vet at «best før» ikke betyr «kast etter», smiler Myrdahl og legger til at enda flere kan bli litt flinkere til å bruke sansene før de kaster mat.

Det lille utfordrermeieriet har tidligere innført skrukork og målevindu på melkekartongen som tiltak i kampen mot matsvinn. På kartongen har de flere ganger inspirert matreddere med oppskrifter som smaker like godt med «sur» melk som med fersk - og opplyst om matvettregler for hvordan man tar bedre vare på meieriprodukter.

—  Vi vet at forbrukerne gjerne ønsker å redusere matsvinnet, men mye tyder på at mange synes det kan være krevende å gjennomføre i praksis. I Q-Meieriene føler vi et ansvar for å gjøre noe med det, sier Myrdahl.

Datofrykten vil ikke slippe ordentlig taket

Over halvparten av oss innrømmer at vi gjerne lener oss lengst inn i melkeskapet for å plukke kartonger med lengst holdbarhet – selv om produktet foran hadde god nok dato for tiltenkt bruk.

—  Ikke bare påvirker matsvinn vår personlige økonomi, det har også en enorm miljøpåvirkning. Vi i Q blir hele tiden utfordret av forbrukerne til å gjøre mer for miljøet, og det tar vi på største alvor, slår Myrdahl fast.

I undersøkelsen svarer 7 av 10 at de tror at vi kaster mer melk i dag enn vi gjorde før innføringen av datomerkingen i 1975. Q-Sjefen mener at dette er et resultat som viser at datomerkingen preger oss for mye.

—  Dette er en tydelig tilbakemelding fra forbrukerne. Vi må finne nye og bedre måter å løse situasjonen på, for å hindre enorme mengder matsvinn, avslutter Q-Sjefen.

I Q-Meieriene er forbruker sjefen! Sammen med forbruker skaper vi de beste smaksopplevelsene og de smarteste løsningene. Q-Meieriene eies av Kavlifondet, som deler ut midler til allmennyttige formål innenfor forskning, kultur og humanitært arbeid.

Mvh Bent Myrdahl

Q-sjefen

Q–Meieriene er et uavhengig, norsk utfordrermeieri. Selskapet har to meierier, Jæren Gårdsmeieri og Gausdalmeieriet. Q-Meieriene er et nytenkende meieri, kanskje kjent for sine smarte løsninger som gjør hverdagen enklere for folk flest. Q var først med melkekartong med skrukork og målevindu, rømmebeger med skrukork, 1,75 liter melkekartonger. Meieriet står også bak suksessene Skyr og Norges beste sjokolademelk. Hovedaksjonær er Kavli Holding AS som eies 100% av O. Kavli og Knut Kavlis Almennyttige Fond – Kavlifondet. Gjennom Kavlifondet går overskuddet fra Q-Meieriene går til forskning, kultur og humanitært arbeid.