Fersk elsykkeltest fra NAF: Halvparten av elsyklene ikke godkjent i testen

Fire av de åtte testede syklene ble ikke godkjent. En fordi den ikke klarte bremsetesten, men mest overraskende er det at tre sykler kunne kjøre raskere enn lovkravet på 25 kilometer i timen med assistanse fra elmotoren. - På sykkelen fra XXL var elmotoren koblet inn helt opp til 35 kilometer i timen. Her er det en jobb å gjøre for å få elsykkelen i godkjent stand, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Testens vinner var en sammenleggbar sykkel, Mate City+. Den er solid, har god batterikapasitet og den skårer godt i alle deltestene. Denne sykkelen er fort pendlerens beste venn. (Foto: NAF/Testfakta)

Alle elsykler skal være “plombert” på 25 kilometer i timen. Hvis motoren fortsatt jobber i over 25 kilometer i timen, er de ikke lovlige å bruke som sykkel. Energy Touring fra XXL er egentlig en av de beste syklene i testen. Den er best på flest punkter og vant bremstesten suverent.

- Vi ble skuffet over at denne gode sykkelen falt gjennom fordi den rett og slett kjører 10 kilometer i timen for fort, sier Sødal.

Testen NAF har gjennomført i samarbeid med svenske Testfakta er av rimelige elsykler. De åtte syklene i testen koster fra 7000 til 12 000 kroner.

- En sammenleggbar sykkel kan man ta med på bussen eller toget. Du kommer deg både til og fra. Jobbreisen blir rett og slett enklere, og du slipper å bekymre deg for at sykkelen blir stjålet på stasjonen, sier Nils Sødal.

Overraskelsen i testen er Kayoba E-legance fra Jula som er blant de billigste. Den havnet på en overraskende andreplass sammen med elsykkelen fra Clas Ohlsson. Kayoba-sykkelen har bra rekkevidde, god kjørekomfort og gode bremser.

- Dette er mye elsykkel for pengene, mener Nils Sødal.

Generelt viser testen at du får det du betaler for. De billige elsyklene har generelt dårligere rekkevidde, svakere konstruksjon og dårligere kjøreegenskaper enn dyrere modeller som NAF testet i 2018.

- Har du bruk for en solid pendlersykkel bør man gå opp i pris rett og slett. Man må regne med å betale fra 20 000 kroner og oppover om man vil ha en solid elsykkel med god rekkevidde, avslutter Nils Sødal.

Både vinneren og taperen i testen var en sammenleggbar elsykkel. (Foto: NAF/Testfakta)