Ferietid er også spamtid

Mange useriøse aktører ser at det er enkelt å lure feriefolket. Coop ser at det nå florerer av spam-meldinger på mail. - Se opp for svindel og trykk ikke på noe der du ikke vet hvem som faktisk er avsenderen, advarer Coop.

Denne mailen har mange av Coops kunder fått i inboksen de siste dagene. Den røde boksen har Coop lagt på selv.

– Dessverre er det noen som prøver å utnytte vårt gode navn og rykte og sender ut spammeldinger i vårt navn. Dersom du mottar denne mailen ber vi deg slette den, sier Lise Mette Kjellberg, kommunikasjonssjef i Coop Norge. – Vår IT-sikkerhetsavdeling har iverksatt tiltak for å identifisere hvem som står bak meldingene.

-Denne gangen ser det ut som at Coop er avsender av mailen, men dette er et svindelforsøk, sier Kjellberg. - Du ser det blant annet det faktisk ikke er den offisielle Coop-logoen, men en etterligning.

3 ting som kan tyde på at e-posten du får er spam

- Avsenders e-postadresse kommer ikke fra firmaet som de hevder er avsender. Ofte kommer e-posten fra merkelige mailadresser.

- E-posten  innholder rettskrivningsfeil. Ofte inneholder spammeldingen skrivefeil eller merkelige ord og formuleringer som kan tyde på at det er brukt Google Translate.

- Virker tilbudet for godt til å være sant – er det ofte det. De fleste spammeldinger vi ser går på gratis gavekort eller at man har vunnet en konkurranse man aldri har deltatt i.

Situasjonen rundt Rognaldsen bakeri31.10.2018 19:49Aktuelt

Fredag 19. oktober ble Rognaldsen bakeri på Lindås stengt av Mattilsynet, før samme tilsyn gjenåpnet deler av bakeriet søndag 21. oktober. Bakeriet er deleid av Coop Norge Industri SA og har levert bakervarer til butikker i Bergen og omegn. Det som er avdekket er graverende og fullstendig uakseptabelt, og Coop Norge SA er svært rystet over Mattilsynet funn. Coop Norge beordret derfor bakeriet stengt med umiddelbar virkning da vi mottok rapporten fra tilsynet.