Ferien gjør ikke bare godt

10.8.2016 08:05 | Frende Forsikring

Mange er for syke til å reise på ferie, advarer forsikringsbransjen.

Mange med kroniske lidelser, eller som er under behandling for alvorlig sykdom, får problemer under ferieoppholdet. Illustrasjonsbilde. iStock.

Du er småsyk og ferien står for døren, du er under behandling, eller du er kronisk syk. Tanken på sol og varme lokker, og selv fastlegen mener du kan ha godt av en ferie.

- Vår gjennomgang av skadesaker viser at det kanskje ikke er verdt å ta sjansen, sier skadesjef Petter Lassen i Frende Forsikring.

Hver fjerde utbetaling på nordmenns reiseforsikring gjelder sykdom på reise. Utbetalingene var i 2015 på 938 millioner kroner, og har økt med 19,2 prosent på to år. Første kvartal i år viste rekordhøye utbetalinger og en økning på over 12 prosent mot samme periode i fjor, ifølge Finans Norge.

Forverrende flyreise
- Mange tenker og tror at en ferie gjør bare godt, men ofte vet folk flest og mange leger for lite om flymedisin. For noen kan en flyreise være forverrende, og direkte farlig, sier Gry Monica Hellevik, som er assistansesjef hos Falck Global Assistance, en alarmsentral som server reiseforsikringskunder i flere norske forsikringsselskap fra Tåsen i Oslo.

- Vi ser stadig oftere at pasienter som reiser på anbefaling fra lege ikke tåler flyturen ned, eller sykdommen blir verre i nytt og uvant klima, sier skadesjef Petter Lassen i Frende Forsikring.

Sykere på ferie
Nordmenn reiser oftere og lengre enn før. Eksotiske reisemål står høyt på ønskelisten.

- Det er dessverre mange med kroniske lidelser, eller som er under behandling for alvorlig sykdom, som får problemer under ferieoppholdet, sier Lassen. Selv om du i utgangspunktet er i grei form før du reiser mener skadesjefen det er det viktig å ta i betraktning hvilken belastning selve reisen er.

- Flyturen, temperaturforskjeller, mindre søvn og annen bakterieflora, er faktorer som kan påvirke helsetilstanden, sier Petter Lassen.

Blir du akutt syk i Asia eller USA og må legges inn eller fraktes med ambulansefly hjem, kan kostnadene nå både en og to millioner kroner.

- Ikke reis uten å ha reiseforsikringen i orden, sier Gry Monica Hellevik.

Eldre reisende
Eldre er overrepresentert på statistikken, selv om de fleste er både friske og spreke ved avreise.

- Aldersgruppen over 60 representerer 60 prosent av alle skadekostnader fordelt på 39 prosent av antallet skader, opplyser Hellevik i Falck Global Assistance.

- Samme hvor forsiktig du er, er det ikke alt du kan unngå, sier Lassen.

Sommerens typiske diagnoser utenom forverring av egen helsetilstand, er magesjau, ørebetennelse, hudproblemer og halsbetennelse.

Tett oppfølging
Ved sykdom eller skade i utlandet, vil reiseforsikringen din kunne stille økonomisk garanti for behandling så snart de blir varslet.

- Forsikringen dekker behandling som er akutt og nødvendig på stedet, behandling som kan følges opp på sykehus i Norge utføres heller på hjemstedet, opplyser Hellevik, hun sier mange blir overrasket over at alarmsentralen følger behandlingsløpet i utlandet svært tett.

- Når det er opprettet dialog mellom alarmsentralen vår og behandler i utlandet, ser vi ofte at det er med på å unngå unødvendig behandling og ekstra innleggelsesdager, forklarer skadesjef Petter Lassen i Frende. Du slipper jo å legge ut penger for behandlingen selv, når sykehuset vet at reiseforsikringen er i orden.

** Gry Monica Hellevik, Falck Global Assistance: 917 88 710