Ferd blir langsiktig eier og utvikler av NRK-tomten på Marienlyst

NRK har i dag inngått avtale om salg av Marienlyst til Ferd. Avtalen sikrer NRK finansiering til å realisere et nytt hovedkontor. Ferd har ambisjoner om å skape en ny inkluderende og skapende bydel som forener historien til NRK med kunnskapsmiljøene rundt.
Styreleder i Ferd Johan H. Andresen foran Marienlyst. Foto: Anita Arntsen.

Ferd har et langsiktig perspektiv og høye ambisjoner med kjøpet av NRK-eiendommen.

- Vi er glade, stolte og ydmyke overfor den oppgaven vi nå står overfor. Vi vil skape en bydel som forener NRKs historie, kunnskapsmiljøene ved Universitetet på Blindern og Oslos behov for å bli en grønnere, mer skapende og inkluderende by. Vi er opptatt av å skape varige verdier både for byen og for området, sier styreleder Johan H. Andresen i Ferd.

Arbeidet med regulering av tomten vil foregå i takt med NRKs flytteplaner.

- Vi forholder oss til planprogrammet som ble fastsatt i juni 2019 og ser fram til å videreføre arbeidet med regulering, medvirkning og det brede samarbeidet en slik utvikling krever. Det er med stor entusiasme vi går i gang med dette arbeidet. Her ønsker vi å skape et inkluderende og innovativt miljø med opplevelser for både beboere og besøkende i Oslo. Vi vil bruke all vår erfaring fra eiendomsutvikling, langsiktig industrielt eierskap og entreprenørskap til å gi området det løftet det fortjener. Vi skal skape bolyst, opplevelseslyst og skaperlyst på Marienlyst, sier Andresen.

For NRK er avtalen med Ferd et viktig skritt på veien mot et nytt hovedkontor i Oslo-området.

- De hadde det totalt sett beste tilbudet. Kontrakten med Ferd gir oss den tiden vi trenger for å finne den best mulige tomta for NRK og et godt økonomisk grunnlag for etablering av et nytt bygg, sier kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen.

Avtalen gir NRK en minimumspris på 3,75 milliarder kroner ved salg. Den endelige prisen er avhengig av hvilken regulering som blir vedtatt for området.

- NRK har en viktig beredskapsrolle og et samfunnsoppdrag som innebærer virksomhet døgnet rundt hele året. Derfor har det vært avgjørende for oss med en kontrakt som er fleksibel og som garanterer at NRK til enhver tid har et operativt hovedkontor. Det har vi fått gjennom avtalen med Ferd, sier Eriksen.

Det er ikke avklart hvor NRKs nye hovedkontor skal ligge. Ambisjonen er å finne og kjøpe en tomt i løpet av 2020.

- Vi håper å ha det klart i løpet av inneværende år, men det viktigste er at vi finner den aller beste tomta for NRK. Derfor skal vi skynde oss langsomt og vurdere alle aktuelle alternativer grundig før vi bestemmer oss, sier Eriksen.

Velkommen til pressekonferanse
For utfyllende kommentarer og intervjuer inviterer Ferd og NRK til pressekonferanse på Marienlyst klokken 12:00 i dag. Oppmøte i Radioresepsjonen. NRKs styreleder Birger Magnus, Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen, Ferds eier og styreleder Johan H. Andresen samt konsernsjef Morten Borge vil være til stede.

Ta kontakt med kommunikasjonsansvarlig i NRK, Øyvind Werner Øfsti, på tlf. 416 80 697 for praktiske spørsmål og informasjon om pressekonferansen.

Om Ferd

• Ferd er et familieeid investeringsselskap som investerer i et bredt spekter av norsk næringsliv. Ferd hadde en verdijustert egenkapital på 33 milliarder kroner per 30.06.2019.
  • Ferd eies av Johan H. Andresen og hans døtre Katharina og Alexandra Andresen. De er henholdsvis femte og sjette generasjons bedriftseiere.
  • Eiendom er et av fem forretningsområder i Ferd. Ferd Eiendom utvikler blant annet boligprosjektet Tiedemannsbyen på Ensjø i Oslo, samt flere store boligprosjekter i Asker, Ski og Moss.
  • Mer informasjon om Ferds visjoner for Marienlyst på https://lyst.ferd.no

Styreleder i Ferd Johan H. Andresen foran Marienlyst. Foto: Anita Arntsen.
Marienlyst. Foto: NRK.

NRK skal styrke demokratiet, samle og engasjere alle som bor i Norge. NRK er Norges offentlig eide allmennkringkaster med et bredt radio-, TV-, nett- og podkasttilbud, og ni av ti nordmenn bruker minst ett NRK-tilbud daglig. NRK har cirka 3300 ansatte fordelt på om lag 50 kontorer rundt om i landet.

Følg pressemeldinger fra NRK

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NRK på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NRK