Nasdaq GlobeNewswire

Fentress Architects offentliggjør design for Det kongelige norske førstesekretariatet i Embassy Row, Washington DC

Designet vil forene Norges rike kultur, historie og folk i utbyggingen og oppussingen av kansellibygningen fra 1977, som utgjør en del av et kompleks som omfatter ambassadørboligen, konsulatet og hageanlegg.

Prosjektet kommer i tillegg til de viktige prosjektene som allerede er underveis i Fentress Architects’ kontorer i Washington DC, inkludert den amerikanske paviljongen ved Expo 2020 i Dubai, 9/11 Pentagon Memorial Visitors Education Centre, det flerfasede National Museum of the Marine Corps og den amerikanske føderale rettsbygningen i Nashville, som enda ikke er kunngjort.

WASHINGTON, Oct. 01, 2018 (GLOBE NEWSWIRE) -- Fentress mottok nylig vurdering og støtte fra kontoret til styret for sonejustering av utenlandske stasjoner, til å gå videre med sitt design av den nesten 2800 kvadratmeter store utbyggelsen og oppussingen av Det kongelig norske førstesekretariatet i nordvestlige Washington, DC. Dette er firmaets første ambassadeprosjekt etter at Statsbygg i 2017 valgte Fentress på grunn av deres nyskapende kontekstuelle tilnærming til designet, som vil harmonisere hele det norske ambassadeområdet og samtidig ta hensyn til det omkringliggende miljøet. Det nye førstesekretariatet vil fungerer som hovedinngangen til Norge, slik at man kan gi et innblikk i norsk kultur og samtidig tilby et gjestfritt og profesjonelt miljø for møter, konsulattjenester og kulturutveksling.

Førstesekretariatet som opprinnelig ble bygget i 1977, vil hylle Norges rike historie ved å fokusere på arkitektoniske trekk som gjenspeiler landets tradisjon med treskjæring og skipsbygging, rike naturressurser som kopper, olje og gass, og fiskerier og varm gjestfrihet. En massiv tømmerstruktur i norsk gran med glassvegger for innendørs-utendørs-opplevelse, vegger i Oppdal-stein, en patinert mansard og inngang og en gjenoppbygget hage som forbinder boligen og sekretariatet, er blant de nye designelementene som vil komplettere den eksisterende originalstrukturen. Fentress oppgraderer også anlegget slik at det blir fullstendig ADA-tilgjengelig (ADA, amerikansk lov om tilgang for funksjonshemmede).

Sitat fra Steve White, prosjektleder hos Fentress «Samtidig som arkitekturen vår vil gi betydelig funksjonalitet, tilgjengelighet og bærekraft, vil den synliggjøre Norges rike kulturarv i én av de viktigste gatene i USA og resten av verden.»

Designhistorie
En ny, åpen forgård vil gi besøkende til ambassaden og konsulatet en verdig velkomst. Et inngangsparti i samme plan gjør resepsjonen og konsulatet tilgjengelig fra gatenivå og en innbydende og gjestfri inngang til ambassaden. Fasaden vil forene arkitektoniske trekk med bygningens eksisterende elementer for slik å gi en helhetlig fusjon av samtidig arkitektur med neo-klassisk design. Et buet mansardtak i kopper vil fremheve bygningens eksisterende landsens kalksteinhage i ett plan, og et tak bestående av en dynamisk, laminert tømmerstruktur vil tilvirkes av norsk gran. En portalåpning på den vestlige fasaden vil gi en verdig, åpen, gjennomsiktig og innbydende, gjestfri velkomsthilsen til ambassadens besøkende. En støtte i kalkstein på den nordlige enden av ambassaden vil danne et distinkt skille mellom de diplomatiske bygningene og boligområdet samtidig som et forhengfasadesystem på de sørlige og østlige sidene av fasaden vil øke dagslys og utsikt til hagen med stående finner i tre som vil fremheve forhengfasaden.

Om Fentress Architects
Fentress Architects er et globalt designfirma som lidenskapelig jobber for å skape bærekraftig og ikonisk arkitektur. Sammen med klientene sine skaper Fentress inspirerte design for å forbedre det menneskelige miljøet. Fentress er spesialister innen storskala offentlige bygninger, så som flyplasser, konferansesentre og rettsbygninger så vel som arbeidsplasser, museer og offentlige steder. Siden Curt Fentress grunnla firmaet i 1980, har de designet arkitekturprosjekter over hele verden til en verdi av USD 42 milliarder, bygninger som besøkes av mer enn 550 millioner mennesker hvert år. Fentress er en dynamisk, lærende organisasjon som omfatter 106 profesjonelle arkitekter, designere og stab, drevet for å øke evnen til å designe og innovere over prosjektskalaer og på tvers av verdens regioner.  Firmaet er beæret med mer enn 550 utmerkelser for fremragende design og innovasjon. Fentress har studioer i Denver, Colorado, Los Angeles, California, San Francisco, California, Washington, DC, London, Storbritannia og Shanghai, Kina. Du kan lese mer på www.fentressarchitects.com.

Mediekontakt

Cassidy Humphrey John Patrick
Fentress Architects ABOVE THE FOLD
Kontor: 303 282 6192 Kontor: 313 458 7306
Mobiltelefon: 949 606 3116 Mobiltelefon: 646 709 5510
humphrey@fentressarchitects.com jp@abovethe-fold.com

Bilder som følger med denne kunngjøringen er tilgjengelig på

Om Nasdaq GlobeNewswire

Nasdaq GlobeNewswire

+1 212 401 8700http://www.nasdaqomx.com

NASDAQ (NASDAQ: NDAQ) is a leading provider of trading, exchange technology, information and public company services across six continents.

Følg saker fra Nasdaq GlobeNewswire

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasdaq GlobeNewswire på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Nasdaq GlobeNewswire

Track Your PR Results With Tribe Builder Media’s New Analytics Software23.10.2018 23:15Pressemelding

Tribe Builder Media now provides its clients with comprehensive AI and data-science backed tools to leverage publicity and build business. New York, NY, Oct. 23, 2018 (GLOBE NEWSWIRE) -- Danielle Sabrina, founder of Tribe Builder Media and one of CIO’s 2018 Female Entrepreneurs to Follow, has announced the rollout of the company’s comprehensive analytics software -- taking this proven results-driven media agency to the next level. With team members coming from backgrounds in journalism, linguistics and digital marketing, Tribe Builder Media has over a 90% success rate getting clients featured in top-tier publications. They develop top-notch thought leadership and provide insight beyond best-guess metrics like ad equivalency and reach/readership to prove tangible impact. The agency’s foundation of artificial intelligence and machine learning offers infinite ways to segment, break down, and compare coverage exactly how clients need it in real time. Tribe Builder Media’s new software feat

Glatfelter’s Composite Fibers Business Unit Announces 7% Price Increase23.10.2018 16:37Pressemelding