Fem ting du bør vite om TV 2-avtalen
1. Flertallet på Stortinget ønsket å inngå en avtale om kommersiell allmennkringkasting for å opprettholde mediemangfoldet, sikre en konkurrent til NRK og få riksdekkende nyhetssendinger produsert utenfor Oslo. 26. september 2018 inngikk staten en avtale med TV 2, der kanalen kompenseres med inntil 135 millioner kroner hvert år i fem år for nettokostnadene knyttet til å levere allmennkringkastingsinnhold.
2. Avtalen trer i kraft 1. januar 2019, og varer i fem år fram til 31. desember 2023. For å oppfylle allmennkringkastingsoppdraget skal TV 2:
- Sende egenproduserte riksdekkende nyhetsprogram med base i den sentrale nyhetsredaksjonen
- Sende norskspråklige program for barn og unge
- Sende førstegangsvisninger av norsk film- og tv-drama
3. TV 2 har i avtalen forpliktet seg til å investere årlige beløp i nyheter, program for barn og unge, samt norsk film- og tv-drama. Avtalen setter videre krav til hvordan det lineære og ikke-lineære allmennkringkastingsinnholdet skal gjøres tilgjengelig. Ifølge avtalen må hovedredaksjonen og nyhetsredaksjonen være lokalisert minst 100 kilometer utenfor Oslo. TV 2 har valgt å lokalisere sin virksomhet i Bergen. Avtalen inneholder også krav om hvordan kompensasjonen skal disponeres og hvordan regnskap og rapportering skal gjennomføres.
4. I avtalen stilles det også en rekke krav til TV 2s programvirksomhet som ikke er en del av allmennkringkastingsoppdraget, og som TV 2 ikke får økonomisk kompensasjon for:
- Programtilbudet skal baseres på prinsippene for allmennkringkasting
- Profilen skal være av allmenn karakter og interesse
- Det skal tilbys programmer for både brede og smale grupper
- Norskspråklige programmer skal utgjøre minst 50 prosent av sendetiden
- Begge de offisielle norske målformene skal benyttes
- Programtilbudet skal ha tematisk og sjangermessig bredde (den tematiske bredden skal bestå av minst fem ulike programkategorier, med en nærmere bestemt hyppighet og omfang)
5. Medietilsynet skal føre årlig tilsyn for å sikre at TV 2 overholder forpliktelsene i avtalen, og utarbeide en årlig rapport om hvordan disse forpliktelsene oppfylles. Medietilsynet skal utbetale kompensasjon etterskuddsvis til TV 2 hvert kvartal. Dersom TV 2 får utbetalt for mye i kompensasjon, skal selskapet enten betale tilbake eller få redusert kompensasjon neste år. Medietilsynet kan gi sanksjoner til TV 2 etter kringkastingsloven dersom forpliktelsene brytes, og i så fall kan kompensasjonen reduseres. Sanksjonsmidlene som kan brukes er advarsel, overtredelsesgebyr (engangsbeløp) og tvangsmulkt (kan gis som engangsbeløp eller som løpende mulkt).
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom